Δευτέρα 23 Νοεμβρίου 2009

ΕΦΟΡΜΗΣΗ ΞΕΝΩΝ ΕΤΑΙΡΕΙΩΝ ΓΙΑ ΤΑ 4 ΔΙΣ. ΤΩΝ ΝΕΩΝ ΜΑΧΗΤΙΚΩΝ


«ΑΝΑΓΚΑΣΤΙΚΗ» ΔΑΠΑΝΗ ΛΟΓΩ ΤΗΣ ΤΟΥΡΚΙΚΗΣ ΠΡΟΚΛΗΤΙΚΟΤΗΤΑΣ

Προτεραιότητα πάλι η αγορά νέων αεροσκαφών με αναβολή του σχεδίου εκσυγχρονισμού των υφιστάμενων F-16 και Mirage-2000


Θέση εκκίνησης για το τεράστιο συμβόλαιο των περίπου 4 δισ. ευρώ των νέων μαχητικών αεροσκαφών παίρνουν οι ενδιαφερόμενες ξένες βιομηχανίες εν όψει της αναθεώρησης του προγράμματος προμηθειών του υπουργείου Εθνικής Άμυνας και παρά το ασφυκτικό πλαίσιο της οικονομικής κρίσης.
Οι σχετικές εισηγήσεις των τριών Γενικών Επιτελείων υποβάλλονται τις μέρες αυτές στην πολιτική ηγεσία του υπουργείου Εθνικής Άμυνας, καθώς η αλλαγή της κυβέρνησης και η δυσχέρεια σύνταξης του προϋπολογισμού του 2010 έχουν δημιουργήσει νέα δεδομένα.

Το Γενικό Επιτελείο Στρατού αναμένεται να δώσει προτεραιότητα στην αγορά πυρομαχικών νέων αρμάτων μάχης (που καθυστερεί πλέον της διετίας) και στην αναμόρφωση του προγράμματος νέων μεταφορικών ελικοπτέρων. Μεγάλη έμφαση δίδεται και στην ανανέωση των πάσης φύσεως οχημάτων (από θωρακισμένα ως απλά φορτηγά), η οποία θα εξεταστεί υπό τις νέες συνθήκες που δημιούργησε η απόφαση του ΚΥΣΕΑ για την ακύρωση της μετακίνησης της ελληνικής δύναμης από την Καμπούλ στο δυτικό Αφγανιστάν.

Η αρχική απόφαση της προηγούμενης κυβέρνησης για τη μετακίνηση της ελληνικής δύναμης με την αγορά νέων τεθωρακισμένων οχημάτων θα οδηγούσε σε τεράστια εκταμίευση κονδυλίων άνω των 60 εκατ. ευρώ για συμμαχικούς σκοπούς, αλλά τώρα μέρος αυτού του ποσού αναμένεται να δαπανηθεί για άμεσες εθνικές ανάγκες.

Στο επίπεδο του Ναυτικού, ο υπουργός Εθνικής Άμυνας Βαγγ. Βενιζέλος έχει δηλώσει ότι, με δεδομένη τη συνέχεια του κράτους, διατηρείται σε ισχύ η απόφαση-πλαίσιο της προηγούμενης κυβέρνησης για τη ναυπήγηση φρεγατών μέσω διακρατικής συμφωνίας με τη Γαλλία.
Ο αρχικός προϋπολογισμός ανέρχεται σε 2,2 δισ. ευρώ, αλλά μάλλον θα ξεπεράσει τα 3,5 δισ. μετά τον συνυπολογισμό των ηλεκτρονικών και οπλικών συστημάτων τους.
Το τελικό ύψος της δαπάνης και του πιθανού οφέλους ελληνικών επιχειρήσεων θα εξαρτηθεί από τις κυβερνητικές αποφάσεις για συνεργασία με το Παρίσι και την ορθολογική λειτουργία των ναυπηγείων Σκαραμαγκά και Ελευσίνας. Επείγουσα χαρακτηρίζεται και η προμήθεια αεροσκαφών ναυτικής συνεργασίας με κονδύλι 250 εκατ.

Ωστόσο η μεγαλύτερη δαπάνη και ανταγωνισμός των ενδιαφερόμενων ξένων κυβερνήσεων και εταιρειών αναμένονται για τα νέα μαχητικά αεροσκάφη με τις υποψηφιότητες των Αμερικανών (F-16 ή F-35 της Lockheed Martin και F-18 της Boeing), των Γάλλων (Rafale) και της κοινοπραξίας Γερμανών, Βρετανών, Ιταλών και Ισπανών (Eurofighter).

Αρκετοί ξένοι παρατηρητές είχαν το περασμένο καλοκαίρι πεισθεί ότι η κυβέρνηση της ΝΔ προσανατολιζόταν σε μια μέση λύση με τον εκσυγχρονισμό των υφιστάμενων F-16 και στην ευμενή εξέταση της γαλλικής πρότασης για ανταλλαγή των Μιράζ που διαθέτει η Πολεμική Αεροπορία με τα πιο σύγχρονα Rafale.

Αντίθετα, οι νέες εισηγήσεις του ΓΕΑ και οι αρχικές μελέτες της πολιτικής ηγεσίας του υπουργείου Εθνικής Άμυνας καταλήγουν στο συμπέρασμα ότι το κόστος της μέσης λύσης θα ήταν και πάλι ιδιαίτερα δαπανηρό και θα επιβαρυνόταν, σε τεχνικό και επιχειρησιακό επίπεδο, από την αναγκαστική καθήλωση αρκετών αεροσκαφών για μακρύ χρονικό διάστημα.

Με αυτό το δεδομένο, η αγορά 40 μαχητικών ιεραρχείται και πάλι πρώτη, με την εγγραφή κονδυλίου 3,9 δισεκατομμυρίων. Το μεγαλύτερο μέρος του, τα 2,9 δισ., προορίζεται για τα αεροσκάφη και το υπόλοιπο ένα δισ. για τον εξοπλισμό τους. Ασφαλώς, η εμπειρία των προηγούμενων αγορών (1985, 1992, 2000 και 2005) δείχνει ότι, είτε λόγω λαθών των αρμόδιων ελληνικών φορέων είτε λόγω πραγματικών μεταβολών των συνθηκών της διεθνούς αγοράς, τα τεράστια αυτά ποσά θα αυξηθούν ακόμα περισσότερο…

Παράλληλα οι επιτελείς του ΓΕΑ υπογραμμίζουν στην πολιτική ηγεσία την πραγματική ανάγκη για τον εκσυγχρονισμό των υφιστάμενων αεροσκαφών, αλλά με τη σημαντική διαφορά ότι δεν γίνεται λόγος για ένα συνολικό «πακέτο» των F-16, αλλά για επιμέρους προγράμματα αναβάθμισης των διαφόρων εκδόσεων των αμερικανικών μαχητικών («blocks» 30, 50 και 52+ με αντίστοιχα κονδύλια περίπου 150, 350 και 250 εκατ. ευρώ).
Μεγάλο κονδύλι, άνω των 350 εκατ., προβλέπεται και για τον εκσυγχρονισμό των «Μιράζ 2000», ενώ για πρώτη φορά έπειτα από αρκετά χρόνια καταγράφονται προϋπολογισμοί για το νέο αεροσκάφος προκεχωρημένης εκπαίδευσης και για διάφορα ηλεκτρονικά συστήματα.
Το Παρόν

Προσωπική μου γνώμη είναι ότι πάμε για αγορά με πολιτικά κριτήρια, ώστε να χαλαρώσουν λίγο οι οικονομικές πιέσεις από την ΕΕ. Δηλαδή αγορά υπολοίπων Eurofighter από την παραγγελία της Γερμανίας , περίπου 40 αεροσκάφη, εκσυγχρονισμός των F16 block 50,52-τα υπόλοιπα block 30 θα σχηματίσουν δύο εκπαιδευτικές μοίρες- αγορά φρεγατών Fremm και ελικοπτέρων έρευνας και διάσωσις από Γαλλία, BMP3 από Ρωσία και αναβάθμιση επιτέλους των αντιεροπορικών S300 σε S400. Σε βάθος χρόνου μετά το 2015 αρχίζουμε να καλοβλέπουμε και το F35. Όνειρα θερινής νυκτός; Είδομεν

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Διαβάστε επίσης

Διαβάστε επίσης