To IPA4 σε παλαιότερη δοκιμή με δύο AIM-120 AMRAAM και δύο ΑΙΜ-9 Sidewinder. (Eurofighter GmbH)
Η βιομηχανική κοινοπραξία Eurofighter GmbH ανακοίνωσε χθες 1η Απριλίου πως στις 31 Μαρτίου πραγματοποιήθηκε με επιτυχία μια ανεπανάληπτη άσκηση βολής Προηγμένου Βλήματος Αέρος-Αέρος Μέσης Ακτίνας (AMRAAM) στην αεροπορική βάση Μορόν της νότιας Ισπανίας, από το ισπανικό Ενόργανο Αεροσκάφος Παραγωγής 4 (ΙΡΑ4) με την υποστήριξη του βρετανικού ΙΡΑ5. Το βλήμα εκτοξεύθηκε από το Eurofighter Typhoon ΙΡΑ4, το ραντάρ του οποίου βρισκόταν σε παθητική διαμόρφωση και επομένως ήταν «αόρατο» σε συστήματα Μέτρων Ηλεκτρονικής Υποστήριξης (ESM) και Δέκτες Προειδοποίησης Ραντάρ (RWR). Τα απαιτούμενα δεδομένα στόχου για το βλήμα παρασχέθηκαν από το ραντάρ σε ενεργή λειτουργία του Eurofighter Typhoon ΙΡΑ5 και μεταδόθηκαν διαμέσου του Συστήματος Πολλαπλής λειτουργίας Διανομής Πληροφοριών (MIDS) της ζεύξης δεδομένων Link-16. Τα δύο αεροσκάφη βρίσκονταν σε σημαντική απόσταση μεταξύ τους. Το σενάριο είναι κατεξοχήν σχετικό με την ικανότητα εναέριας μάχης Πέραν της Ακτίνας Ορατότητας (BVR) του Eurofighter Typhoon κατά απειλών υψηλού επιπέδου, περιλαμβανόμενων των αεροσκαφών χαμηλής έκθεσης στην παρατήρηση (Low Observable: LO). Η ανακοίνωση τονίζει: «Αυτή η άσκηση είναι η πρώτη γνωστή δοκιμή του είδους της και είναι η πρώτη βολή βλήματος στην οποία συμμετείχε η Ισπανία στο πλαίσιο του προγράμματος Eurofighter Typhoon, οικοδομώντας στην προηγούμενη εργασία τους πτητικών δοκιμών η οποία περιλαμβάνει περιβαλλοντικές δοκιμές Meteor και ασκήσεις όπλων αέρος-εδάφους.»
Η περίπλοκη δοκιμή σχεδιάσθηκε σχολαστικά επί αρκετούς μήνες και περιέλαβε μεγάλη ομάδα ειδικών από όλα τα κράτη-εταίρους του προγράμματος Eurofighter Typhoon, καθώς και από τις ΗΠΑ για την υποστήριξη της άσκησης, η οποία πραγματοποιήθηκε σε πεδίο βολής της νότιας Ισπανίας κατά ενός τηλεχειριζόμενου στόχου Mirach. Η επιτυχία ήταν αποτέλεσμα της στενής συνεργασίας του ισπανικού και του βρετανικού κέντρου πτητικών δοκιμών, της EADS CASA και της ΒΑΕ Systems αντίστοιχα, υπό την καθοδήγηση της Eurofighter GmbH. Το βρετανικό ΙΡΑ5 πέταξε από το Ουάρτον του Λάνκασσαϊρ στο Μορόν στις 12 Μαρτίου, καλύπτοντας απόσταση μεγαλύτερη των 1.000 μιλίων σε δύο ώρες και 4 λεπτά με δύο εξωτερικές δεξαμενές καυσίμου, χωρίς εναέριο ανεφοδιασμό. Το ΙΡΑ4 θα αρχίσει πλέον αναβάθμιση διάρκειας 11 μηνών, σε επίπεδο λειτουργικότητας Tranche 2.
Η σχετική ανακοίνωση της EADS Άμυνας & Ασφάλειας (DS) επισημαίνει πως η βολή αυτή ήταν το επιστέγασμα ενός κύκλου δοκιμών όπλων από την επιχειρηματική μονάδα Στρατιωτικών Συστημάτων Αέρος (MAS). Για τις δοκιμές αυτές, από την έδρα του στο Χετάφε το ΙΡΑ4 πέταξε τον Ιανουάριο του 2009 στο Μορόν. Οι δοκιμές περιέλαβαν επίσης 5 δοκιμές άφεσης της βόμβας EGBU-16 καθοδήγησης λέιζερ/GPS, σε υποστήριξη των σχετικών πιστοποιήσεων έξυπνων όπλων. Η συγκεκριμένη επιχειρησιακή ικανότητα θα ενσωματωθεί στον στόλο Eurofighter μέχρι το 2011 στο πλαίσιο των Βελτιώσεων Φάσης 1 (Ρ1Ε) του μαχητικού.
Η βολή βλήματος ή βλημάτων BVR από μαχητικό ή ολιγομελή σχηματισμό σε σιγή ραντάρ, με βάση δεδομένα στόχων τα οποία μεταβιβάζονται από φιλικό μαχητικό ή σχηματισμό με ραντάρ σε λειτουργία, αποτελεί τον σκοπό των Ομάδων Συμμετοχής Δικτύου (NPG) 19 και 20 της Link-16. Οι συγκεκριμένες NPG ονομάζονται ακριβώς «Στοχοποίηση Μαχητικού προς Μαχητικό» (Fighter-to-Fighter Targeting) και διαφέρουν μεταξύ τους στην τεχνική ανάθεσης θυρίδων χρόνου (time slots) του πρωτοκόλλου Διαίρεσης Χρόνου Πολλαπλής Πρόσβασης (TDMA) της Link-16. Λεπτομερής παρουσίαση των δυνατοτήτων της Link-16 δημοσιεύεται στο τεύχος Απριλίου του περιοδικού «Ελληνική Άμυνα & Ασφάλεια» σε κυκλοφορία.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου