Τρίτη 22 Σεπτεμβρίου 2009

Καταγγελία της σύμβασης για την κατασκευή υποβρυχίων



Στην καταγγελία της σύμβασης με το ελληνικό Δημόσιο για την κατασκευή 4 νέων υποβρυχίων και τον εκσυγχρονισμό 3 παλαιών, κατέληξε η χρονίζουσα διένεξη της γερμανικής HDW με το υπουργείο Εθνικής Αμυνας, αναφορικά με οικονομικές εκκρεμότητες.

Η εξέλιξη αυτή θέτει εν αμφιβόλω τη βιωσιμότητα των Ναυπηγείων Σκαραμαγκά που ανέλαβαν την υλοποίηση των δύο προγραμμάτων, καθώς το μεγαλύτερο μέρος των εργασιών της εταιρείας προέρχεται από παραγγελίες του υπουργείου Εθνικής Αμυνας.

Συγκεκριμένα, μετά την αδυναμία συμφωνίας μεταξύ του υπουργείου Εθνικής Αμυνας και της HDW για την παραλαβή του πρώτου από τα 4 υποβρύχια τύπου U 214 (Παπανικολής), η γερμανική εταιρεία προχώρησε χθες στην καταγγελία της σύμβασης και στην προσφυγή σε διεθνή διαιτησία.

Το διακύβευμα της διαιτησίας, σύμφωνα με τη γερμανική εταιρεία, είναι η καταβολή από το ελληνικό Δημόσιο ποσού 520 εκατομμυρίων ευρώ, που σύμφωνα με την επίσημη ανακοίνωση, αποτελεί «εκκρεμείς πληρωμές».

Από το συνολικό ποσό, περίπου 300 εκατομμύρια είναι οι εκκρεμείς πληρωμές προς τα Ελληνικά Ναυπηγεία (Σκαραμαγκάς) και το υπόλοιπο προς την HDW.

Οπως δε αναφέρεται χαρακτηριστικά, «το ελληνικό Δημόσιο δεν εκπληρώνει, από μακρού, τις συμβατικές του υποχρεώσεις, με αποτέλεσμα η συνέχιση των συμβάσεων αυτών για τις δυο εταιρείες να μην είναι πλέον ανεκτή οικονομικά από οικονομικής πλευράς».

Από ελληνικής πλευράς αντιτείνεται ότι το πρώτο από τα 4 υποβρύχια παρουσίαζε τεχνικές αποκλίσεις από τις συμφωνημένες προδιαγραφές, με κυριότερη την παρουσίαση κλίσης κατά την ανάδυση, υπό συνθήκες κυματισμού.

Επίσης κατά την ελληνική πλευρά, το πρώτο υποβρύχιο εμφάνιζε υψηλό ακουστικό ίχνος, και άλλες ατέλειες, που δεν επέτρεπαν την παραλαβή του.

Από το 2006 μέχρι πρόσφατα, οι δύο πλευρές επανειλημμένα βρέθηκαν σε φάση διαπραγματεύσεων προκειμένου να βρεθεί φόρμουλα παραλαβής του υποβρυχίου, με τη «θεραπεία» των ατελειών.

Ωστόσο η μεν γερμανική εταιρεία επιμένει ότι το υποβρύχιο U 214 απέδειξε «την απεριόριστη ικανότητά του για όλες τις απαιτούμενες επιδόσεις, μάλιστα δε σαφώς υπερέβη και κάποιες από αυτές.

Εχει δε πιστοποιηθεί από τον επίσημο γερμανικό φορέα BWB», ενώ αντίθετα το υπουργείο Αμυνας δεν το αποδέχεται. Στο γεγονός αυτό στηρίζεται και η άρνηση του ελληνικού υπουργείου να προχωρήσει στην εξόφληση εργασιών, τις οποίες απαιτεί η γερμανική εταιρεία.

Περικοπές και δυσαρέσκεια

Η επιλογή της γερμανικής εταιρείας να προχωρήσει στην καταγγελία της σύμβασης τη συγκεκριμένη στιγμή, θα πρέπει να συνδεθεί με τα εξής:

* την απόφαση της μητρικής εταιρείας όλου του ομίλου, τη γερμανική ThyssenKrupp, να προχωρήσει σε περικοπές θέσεων εργασίας σε διάφορες εταιρείες του ομίλου διεθνώς, προκειμένου να περιορίσει τα λειτουργικά έξοδα.

Ετσι μέχρι στιγμής μείωσε τις θέσεις εργασίας κατά 11.000, ενώ περίπου 40.000 εργαζόμενοι, απασχολούνται με μειωμένο ωράριο.

Επιπλέον η εταιρεία για το δωδεκάμηνο Σεπτέμβριος 2009 - Σεπτέμβριος 2010, θα περικόψει δαπάνες 1 δισ. ευρώ και θα προχωρήσει σε πλήρη αναδιάρθρωση των εταιρειών του ομίλου

* την έκφραση δυσαρέσκειας προς την απερχόμενη κυβέρνηση, και ειδικότερα προς τον υπουργό Αμυνας Ευάγγελο Μεϊμαράκη, για την προβληματική συνεργασία.

Ταυτοχρόνως με την καταγγελία της σύμβασης την προεκλογική περίοδο, προετοιμάζει το έδαφος για εξεύρεση λύσης με την κυβέρνηση που θα προκύψει από τις εκλογές της 4ης Οκτωβρίου.

Στο σημείο αυτό θα πρέπει να διευκρινιστεί ότι η μητρική εταιρεία έχει διαμηνύσει την πρόθεσή της να εγκαταλείψει τα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά, από τη στιγμή που δεν διασφαλίζεται η βιωσιμότητα της επιχείρησης, μέσω παραγγελιών του Πολεμικού Ναυτικού για νέα πλοία.

Στο πλαίσιο αυτό επιχειρήθηκε η εξεύρεση επενδυτή που θα εισέλθει στο μετοχικό κεφάλαιο των Ναυπηγείων Σκαραμαγκά.

Στο πλαίσιο αυτό έχουν γίνει συζητήσεις της γερμανικής εταιρείας με τον όμιλο Νεωρίου (Ναυηγεία Ελευσίνας και Νεώριο Σύρου), χωρίς όμως αποτέλεσμα, λόγω των απαιτήσεων της γερμανικής εταιρείας.

Τα προγράμματα

Τα δύο κυριότερα προγράμματα τα οποία εκτελούν τα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά για λογαριασμό του υπουργείου Αμυνας, προβλέπουν τα εξής:

* Πρόγραμμα «Αρχιμήδης»: Κατασκευή 4 υποβρυχίων τύπου U 214 με σύστημα αναερόβιας πρόωσης μέσω κυψελών οξυγόνου. Το 2006 η HDW και τα Ελληνικά Ναυπηγεία προσέφεραν προς αποδοχή στο ελληνικό Δημόσιο το πρώτο υποβρύχιο τύπου 214 με την επωνυμία «Παπανικολής».

* Πρόγραμμα «Ποσειδών - Neptune ΙΙ»: Εκσυγχρονισμός 3 υποβρυχίων τύπου 209, τα οποία θα μετασκευαστούν ώστε να αποκτήσουν και αυτά την τεχνολογία των κυψελών οξυγόνου.

Επιπλέον τα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά διεκδικούσαν τη ναυπήγηση των νέων φρεγατών του Πολεμικού Ναυτικού, προτείνοντας το τύπο ΜΕΚΟ. Ωστόσο το υπουργείο Αμυνας καταλήγει στην επιλογή φρεγάτας τύπου FREMM της γαλλικής DCNS, η οποία συνεργάζεται με τα Ναυπηγεία Ελευσίνας

Οι επιπτώσεις

Η προοπτική διακοπής των δύο προγραμμάτων θέτει εν αμφιβόλω τη βιωσιμότητα του ναυπηγείου Σκαραμαγκά και τη διατήρηση επί μακρόν των 1.400 θέσεων εργασίας. Ηδη χθες βρισκόταν σε εξέλιξη συνάντηση της διοίκησης του ναυπηγείου με τους εκπρόσωπους των εργαζομένων.

Ναυτεμπορική

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Διαβάστε επίσης

Διαβάστε επίσης