Το εντυπωσιακό είναι ότι το πρόγραμμα έπεσε σε προτεραιότητα από την πρώτη τριάδα στο νούμερο «14» !. Αυτό σημαίνει πολλά πράγματα: Κατ’αρχήν ότι η επιχειρησιακή ανάγκη για Νέο Μαχητικό Αεροσκάφος σε συνδυασμό και με την γενικότερη οικονομική κατάσταση, αναγκάζει το ΓΕΑ να διαθέσει όλα τα κονδύλια, τουλάχιστον στην παρούσα φάση στην προμήθεια του ΝΜΑ.
Αυτό σημαίνει ότι δεν πρόκειται να υπάρξει ανταπόκριση στην πρόταση της L.M. για υπογραφή της σχετικής επιστολής αποδοχής προσφοράς (LOA) που είχε ζητηθεί από την αμερικανική εταιρεία το αργότερο μέχρι την 31η Δεκεμβρίου 2009.
Στη ΣΤΡΑΤΗΓΙΚΗ που κυκλοφορεί μπορείτε να διαβάσετε έρευνα που φωτίζει ακριβώς αυτή την παρασκηνιακή σύγκρουση που διεξαγόταν από τις αρχές του χρόνου με ιδιαίτερη σφοδρότητα μεταξύ της Lockheed Martin που είχε «βγάλει μπροστά» το πρόγραμμα εκσυγχρονισμού και των ανταγωνιστριών της, κυρίως των εταιρειών Boeing (F/A-18E/F) και EADS (EF-2000).
Ήταν σαφές ότι αν το πρόγραμμα εκσυγχρονισμού παρέμενε σε υψηλή προτεραιότητα θα είχε πολλές πιθανότητες να υλοποιηθεί και αν συνέβαινε αυτό, το κόστος των 1,1-1,3 δις ευρώ που θα απαιτείτο για την υλοποίησή του θα οδηγούσε σε αναγκαστική αναβολή λήψης απόφασης για το ΝΜΑ, ειδικά αν αυτό συνδυαζόταν με την παραγγελία 10 F-16 για να συμπληρωθεί δεύτερη μοίρα στον Άραξο. Κάτι που επιδίωκε η L.M., αφού μια αναβολή σήμερα θα έφερνε τον χρόνο λήψης απόφασης για το ΝΜΑ περί το 2013., οπότε ξεκινούσε από πολύ καλύτερη βάση για την προώθηση του F-35, το οποίο τότε θα βρίσκεται «προ των πυλών».
Βέβαια το ερώτημα είναι αν η Π.Α. χρειάζεται ένα αεροσκάφος με τέτοια χαρακτηριστικά (stealth, πρώτου πλήγματος, περιορισμένου οπλικού φορτίου κλπ), αλλά αυτό είναι μία συζήτηση που θα μας απασχολήσει τα επόμενα χρόνια.
Στην παρούσα φάση αποφασίστηκε όλα τα διαθέσιμα κονδύλια να διατεθούν για ΝΜΑ, ένα πρόγραμμα που θα κυμανθεί μεταξύ 3 και 4,5 δις ευρώ, αν υπάρξει προμήθεια δύο Μοιρών (40 αεροσκάφη), κάτι που είναι και το πιο λογικό, προκειμένου ο αριθμός των μαχητικών να διατηρηθεί κοντά στα 270 (απόλυτα θεωρητικό νούμερο, αφού οι γενικές διαθεσιμότητες κυμαίνονται πάντα κοντά στο 75% υπό καλές προϋποθέσεις).
Ενδιαφέρον όμως έχουν και οι υπόλοιπες προτεραιότητες: Στο νούμερο «2» έχουν περάσει οι υποδομές και εδώ φαίνεται πόσο εις βάθος δουλειά έχει γίνει από τον Α/ΓΕΑ Βασίλη Κλόκοζα και το επιτελείο του, αφού οι υποδομές είναι ο κορυφαίος πολλαπλασιαστής ισχύος σε ένα Κλάδο. Η αξιοποίηση αεροσκαφών και η διαβίωση των πληρωμάτων, οι αποθήκες όπλων, η ασφάλεια των βάσεων κλπ, είναι κορυφαία ζητήματα τα οποία αφορούν ακριβώς αυτό το κεφάλαιο.
Η πρώτη πεντάδα προτεραιοτήτων συμπληρώνεται από το εκπαιδευτικό αεροσκάφος, όπως ήδη έχει αποκαλύψει το defencenet.gr την περασμένη Παρασκευή (σε ότι αφορά την υψηλή προτεραιότητα) και αυτό είναι κάτι παραπάνω από λογικό, αφού Νέο Μαχητικό με T-2 εκπαιδευτικά δεν συμβιβάζεται. Εδώ να σημειώσουμε ότι ματαιώνεται και η ιδέα για την εκπαιδευτική μοίρα των F-16, καθώς δεν κατέστη δυνατόν για την Π.Α. να βρει διαθέσιμα διθέσια F-16. Μάλιστα χαρακτηριστικό του πόση σημασία θα δοθεί πλέον στην σύγχρονη εκπαίδευση, στην πρώτη δεκάδα προτεραιοτήτων έχει περάσει το πρόγραμμα απόκτησης ατρακτιδίων ACMII.
Τα ελικόπτερα SAR (εξακολουθεί η προτεραιότητα να είναι υψηλή) και το σύστημα αυτοπροστασίας των C-130Η, των ελικοπτέρων CH-47DGR κλπ περνάει στην πρώτη πεντάδα. Είναι μία προμήθεια σχετικά χαμηλού κόστους, η οποία θα έπρεπε να είχε υλοποιηθεί εδώ και χρόνια.
defencenet
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου