Δευτέρα 21 Δεκεμβρίου 2009

ΗΝ ΩΡΑ ΠΟΥ ΖΗΤΟΥΝ ΘΥΣΙΕΣ ΑΠΟ ΤΟΝ ΛΑΟΥΤΖΙΚΟ Χαρίζουν 190 εκατ. ευρώ στην Eurocopter!



Που πρέπει να καταβάλει ως ρήτρες γιατί δεν μπορεί να παραδώσει τα υπερκοστολογημένα ελικόπτερα NH-90 στο χρονοδιάγραμμα που προβλέπει η σύμβαση


Ανώτατοι αξιωματικοί του ΓΕΣ πιέζουν τον υπουργό κ. Βενιζέλο να συναινέσει!


Μέγα σκάνδαλο ετοιμάζουν οι στρατηγοί του ΓΕΣ. Με πρόσχημα τις επείγουσες επιχειρησιακές ανάγκες ετοιμάζονται να χαρίσουν σε ξένη εταιρεία 190 εκατ. ευρώ. Πρόκειται για τη σύμβαση των μεταφορικών ελικοπτέρων ΝΗ-90 με τη γαλλική εταιρεία Eurocopter που υπογράφηκε το 2003 επί υπουργίας Γιάννου Παπαντωνίου. Το «ΠΑΡΟΝ» έχει αναδείξει πολλές φορές το θέμα της υπερκοστολόγησης των ελικοπτέρων κατά 257 εκατ. ευρώ (20/4/2008, 25/5/2008). Οι καταγγελίες που έχουμε δεχθεί για το θέμα πολλές.

Οι απαντήσεις από το υπουργείο Άμυνας ανύπαρκτες. Τελικά κανείς δεν συγκινείται; Κανείς δεν είναι υπεύθυνος;

Σύμφωνα με καταγγελίες που έφθασαν στα γραφεία μας, ανώτατοι αξιωματικοί του ΓΕΣ ετοιμάζονται να χαρίσουν στην εταιρεία 190 εκατ. ευρώ. Οι στρατηγοί κατ' άλλες πληροφορίες προσπαθούν να πείσουν και κατ' άλλες έχουν ήδη πείσει τον υπουργό Ευάγγελο Βενιζέλο.

Ας πάρουμε τα πράγματα με τη σειρά. Η σύμβαση των ελικοπτέρων ΝΗ-90 έχει περάσει από πολλά κύματα και πολλούς καπεταναίους. Το 2003, επί ΠΑΣΟΚ και προεξάρχοντος γνωστού μεσάζοντα οπλικών συστημάτων, η Ελλάδα σύρθηκε στην απευθείας αγορά από την εταιρεία αντί να αγοράσει από τη ΝΑΤΟϊκή κοινοπραξία ΝΑΗΕΜΑ, που ήταν η κοινοπραξία των συμπαραγωγών κρατών. Το αποτέλεσμα ήταν να αγοράσουμε άλλο ένα πειραματικό υλικό σε υψηλότερη τιμή, όπως τα υποβρύχια και τα αεροπλάνα C-27. Το 2004, επί ΝΔ, η σύμβαση επαναδιαπραγματεύεται και, αντί να διαπραγματευθούν τις υπερκοστολογήσεις, διαπραγματεύονται τα... αντισταθμιστικά!

Η σύμβαση προέβλεπε ότι τα ελικόπτερα έπρεπε να αρχίσουν να παραδίδονται από το 2006, όμως μέχρι σήμερα η εταιρεία δεν έχει παραδώσει ούτε ένα λόγω των τεχνικών προβλημάτων που παρουσίασαν. Οι διαπραγματεύσεις της ΓΔΕ με την εταιρεία για την τροποποίηση της σύμβασης ξεκίνησαν το 2006 και τελείωσαν το 2009 (!), πιστοποιώντας για μία ακόμη φορά την ανικανότητα του διδύμου Μεϊμαράκη - Βασιλάκου. Σε όλο αυτό το διάστημα το ΓΕΣ ισχυριζόταν ότι το μόνο πρόβλημα του ελικοπτέρου ήταν οι φιλτροδιαχωριστές άμμου του κινητήρα, που η εταιρεία δεν τους έδινε χωρίς πρόσθετο κόστος. Κανένα άλλο τεχνικό πρόβλημα δεν έβλεπαν οι φωστήρες του ΓΕΣ. Τελικά, μετά τις μακροσκελείς διαπραγματεύσεις, ανακαλύφθηκε ότι τα τεχνικά προβλήματα ξεπερνούσαν τα 200! Η εταιρεία με δήλωσή της τα έχει αναγνωρίσει και έχει δεσμευθεί να τα διορθώσει. Όμως δεν μπορεί να παραδώσει τα ελικόπτερα στο χρονοδιάγραμμα που προβλέπει η σύμβαση. Άρα θα πρέπει να πληρώσει ρήτρες. Πόσες είναι αυτές; Εκατόν ενενήντα εκατ. ευρώ, σύμφωνα με το πρακτικό της Επιτροπής Διαπραγματεύσεων τον Αύγουστο του 2009.

Από τον Αύγουστο του 2009 στο ΓΕΣ αρχίζει να φουντώνει η συζήτηση για την επείγουσα αναγκαιότητα απόκτησης μεταφορικών ελικοπτέρων και για το ότι το ΓΕΣ δεν μπορεί να περιμένει την παράδοση των ΝΗ-90. Στο ΓΕΣ υποστηρίζουν ότι τα τεχνικά προβλήματα δεν μπορούν να επιλυθούν και δεν μπορούν να περιμένουν πότε θα έρθουν τα ΝΗ-90. Γι' αυτό προκρίνεται η «ενδιάμεση λύση» απόκτησης μεταφορικών ελικοπτέρων, με την οποία δεν συμφωνεί η Αεροπορία Στρατού, αλλά επιβάλλεται από τον αρχηγό. Η πρόταση αυτή δεν φτάνει ποτέ στον τότε υπουργό Βαγγ. Μεϊμαράκη, αλλά η ευκαιρία δίνεται με την αλλαγή της κυβέρνησης. Το ΓΕΣ ενημερώνει τον νέο υπουργό Ευάγγ. Βενιζέλο για την επείγουσα αναγκαιότητα απόκτησης μεταφορικών ελικοπτέρων και οι πληροφορίες διίστανται για το αν συμφώνησε ή όχι με τις... υποδείξεις του ΓΕΣ, που από το 2003 τώρα θυμήθηκε ότι έχει ανάγκη μεταφορικών ελικοπτέρων. Τόσα χρόνια δεν υπήρχε ανάγκη; Ή είχαν αφήσει γυμνή την άμυνα της χώρας; Φυσικά ούτε κουβέντα για τις ρήτρες των 190 εκατ. ευρώ ή τις υπερκοστολογήσεις του προγράμματος. Τι σημαίνει η πρόταση του ΓΕΣ; Πολύ απλά ότι η εταιρεία θα αρπάξει αυτή την ευκαιρία για να μην πληρώσει ρήτρες. Και όλα αυτά υπό τους πανηγυρισμούς της εταιρείας ότι ο υπουργός έχει πειστεί και έχει συμφωνήσει... Και όλα αυτά την ώρα που η κυβέρνηση ζητάει από τους μισθωτούς και τους συνταξιούχους θυσίες για να ξεπεράσουμε την οικονομική κρίση, ενώ για τα συμφέροντα και κατεστημένα υπάρχουν λεφτά... και νέα φαγοπότια.

Ελπίζουμε ότι ο υπουργός Άμυνας θα αποδειχθεί ανθεκτικός σε πιέσεις και καταναγκασμούς. Ο αρχηγός ΓΕΣ όμως θα πρέπει να δώσει πειστικές απαντήσεις για όλο αυτό το αλισβερίσι που γίνεται στα παρασκήνια και τις μεθοδεύσεις για να χαριστούν 190 εκατ. ευρώ...
Το Παρόν

Μεταφορικό ελικόπτερο NH-90

Στις 25 Νοεμβρίου 2002, αποφασίστηκε η προμήθεια 42 ελικοπτέρων NH-90 που επιμερίζονταν σε 32 μεταφορικά (+ προαίρεση για 4 ακόμη), 4 υγειονομικού (MEDEVAC) και 6 ειδικών επιχειρήσεων. Σχεδόν ένα χρόνο αργότερα, η σύμβαση που υπογράφηκε την 29η Αυγούστου 2003 μείωσε τον αριθμό τους σε μόλις 20 (16 μεταφορικών και 4 ειδικών αποστολών) με δικαίωμα προαίρεσης 12 επιπλέον μεταφορικών ελικοπτέρων και 2 ελικοπτέρων ειδικών αποστολών. Το συνολικό κόστος της παραγγελίας ανέρχεται σε 657.000.000 ευρώ και η βασικότερη εκρεμμότητα του προγράμματος αφορούσε στην επιλογή του κινητήρα.

ΤΕΧΝΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ
Συνολικό Μήκος/Πλάτος/Ύψος19,56/5,23/4,52 μέτρα
Διάμετρος στροφείων16,4 μ/3,2 μ
Βάρος (κενό/μέγιστο)7.500/10.600 κιλά
Ταχύτητα260 km/h
Αυτονομία4 ώρες και 10 λεπτά
Μεταφορική ικανότητα2.500 κιλά
Κινητήρες2 x RTM-322 των 2.260 shp
Μέγιστη ώση2.895 shp για 30 δευτερόλεπτα
Φωτογραφία ελικοπτέρου NH-90
Φωτογραφίες: 1 - 2

Παρουσίαση ελικοπτέρου ΝΗ-90

Tο NH-90 κατασκευάζεται από ευρωπαϊκή κοινοπραξία που τη συγκροτούν εταιρείες από τη Γερμανία, τη Γαλλία, την Iταλία και την Oλλανδία, ενώ οι υποψήφιοι κινητήρες ήταν ο RTM-322 της βρετανογαλλικής Rolls Royce / Turbomeca και ο T-700 της αμερικανοιταλικής κοινοπραξίας General Electric / Fiat Avio General Electric. Οι 40 συνολικά κινητήρες που θα εφοδιάσουν τα δικινητήρια ελικόπτερα της Δύναμης Ταχείας Αντίδρασης αποτέλεσαν πεδίο έντονων αντιπαραθέσεων μεταξύ των εταιρειών, με αποτέλεσμα να επιτευχθεί έκπτωση έναντι των αρχικών τιμών που έφθασε το 10%-15% για τον κάθε κινητήρα, ενώ η βρετανογαλλική κοινοπραξία προσέφερε επταετή εγγύηση χωρίς επιπλέον κόστος, έναντι δύο ετών της ανταγωνίστριας.

Ο προσφερόμενος αμερικανικός κινητήρας είναι σχεδόν ίδιος με αυτόν των Apache και Seahawk, οι οποίοι υπάρχουν κατά δεκάδες στο ελληνικό οπλοστάσιο προσφέροντας ένα μεγάλο πλεονέκτημα από πλευράς ομοιοτυπίας, ενώ το κόστος του παρουσιάζεται 20% μικρότερο έναντι του ανταγωνιστικού. Στον τεχνικό τομέα, η βρετανογαλλική πρόταση είχε αξιολογηθεί οριακά καλύτερη, αν και πρακτικά χαρακτηρίζονται και οι δύο ισάξιες τεχνικά και έχουν γίνει αποδεκτές από την κατασκευάστρια κοινοπραξία του NH-90. Το Γ.Ε.Σ., που θα χρησιμοποιήσει τα ελικόπτερα για μαζική μεταφορά τουλάχιστον 364 καταδρομέων την κάθε φορά με αντίξοες συνθήκες και σε διάφορα εδάφη, έδωσε ιδιαίτερη έμφαση κατά τον καθορισμό των προδιαγραφών στον μηχανισμό διαχωρισμού τυχόν άμμου από τον ατμοσφαιρικό αέρα. Ο αμερικανοϊταλικός κινητήρας έχει ενσωματωμένο το σχετικό σύστημα (IPS) ενώ στη γαλλοβρετανική πρόταση η ανάγκη καλύπτεται με την προσθήκη ξεχωριστού φίλτρου.

Ο ανταγωνισμός επέφερε και εντυπωσιακές προσφορές στον τομέα των αντισταθμιστικών ωφελημάτων με έμφαση στην ανάθεση στην Ε.Α.Β. πραγματικού κατασκευαστικού έργου καθώς και στη συντήρηση των υπαρχόντων κινητήρων. Τελικός νικητής αποδείχθηκε η Rolls-Royce Turbomeca με τον (RRTM) RTM322, που εξοπλίζει το 85% του συνολικού στόλου ελικοπτέρων NH-90 που έχουν παραχθεί μέχρι σήμερα. Ο κινητήρας διαθέτει στιβαρή κατασκευή και η ανάπτυξή του έγινε με γνώμονα την ευκολία συντήρησης και τη χαμηλή κατανάλωση καυσίμου καθ' όλη τη διάρκεια της επιχειρησιακής ζωής του. Οι προγραμματισμένοι καθημερινοί έλεγχοι διαρκούν μόλις 4 λεπτά και έτσι ο TRM322 αποδεικνύεται πολύ οικονομικός, ενώ τα υψηλής ποιότητας υλικά κατασκευής του (ανοξείδωτος χάλυβας και τιτάνιο) τον προστατεύουν από τη διάβρωση αλλά και τα πλήγματα από βλήματα ή τις συγκρούσεις με ξένα σώματα (πχ. πουλιά).

Tο ύψος των αντισταθμιστικών ωφελημάτων για την αγορά των επιθετικών και των μεταφορικών ελικοπτέρωνμ αλλά και την κατασκευή δύο επιπλέον πυραυλακάτων, αναμένεται να ξεπεράσει tα 2 δισ. ευρώ. Tο σύνολο σχεδόν των χρημάτων, που ξεπερνάει το 120% της αξίας των κύριων προμηθειών, θα διατεθεί στην εγχώρια βιομηχανία, για επενδύσεις, μεταφορά τεχνογνωσίας, παροχές υποδομής και σε προγράμματα συμπαραγωγής.

Γ.Ανδρουλάκης

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Διαβάστε επίσης

Διαβάστε επίσης