Δευτέρα 28 Δεκεμβρίου 2009

Φιάσκο η αμυντική συμφωνία με τους Γάλλους


Θεωρήθηκε μείζονος στρατιωτικής και πολιτικής σημασίας, όμως, τρία χρόνια μετά είναι ανύπαρκτη

Φωτογραφία

Σ
τις 28 Φεβρουαρίου 2007 ο τότε υπουργός Εξωτερικών Γιώργος Λιλλήκας, πέρασε το κατώφλι του γαλλικού υπουργείου Άμυνας και υπέγραψε συμφωνία αμυντικής συνεργασίας με την υπουργό Άμυνας Μισέλ Αλιό-Μαρί. Η συμφωνία, που εκπονήθηκε τον Ιούλιο του 2006 με αφορμή την κρίση στο Λίβανο, χαρακτηρίστηκε ως μείζονος σημασίας εξέλιξη για τα στρατηγικά και πολιτικά συμφέροντα της Κυπριακής Δημοκρατίας. Αυτή η συμφωνία, που προκάλεσε τότε την αντίδραση του τουρκικού υπουργείου Εξωτερικών, τρία χρόνια μετά, εξακολουθεί να παραμένει στα χαρτιά. Η συνεργασία σε αμυντικό επίπεδο με τη Γαλλία είναι ανύπαρκτη. Τα όσα προβλέπονται στην επίμαχη συμφωνία, τα οποία παραθέτουμε αυτούσια παρακάτω, ουδέποτε υλοποιήθηκαν.

Οι πρόνοιες
Η συμφωνία για αμυντική συνεργασία μεταξύ Κυπριακής Δημοκρατίας και Γαλλίας, που θεωρητικά τέθηκε σε ισχύ αμέσως μετά την επικύρωσή της από τα δυο Κοινοβούλια, προβλέπει την ανάπτυξη μιας στρατιωτικής και τεχνικής συνεργασίας στους πιο κάτω τομείς:

Έρευνες στρατιωτικού, επιστημονικού και τεχνικού χαρακτήρα.

Ανταλλαγή εμπειριών σε θέματα στρατιωτικής, επιστημονικής, εκπαιδευτικής και τεχνικής ανάπτυξης.

Τομείς εξοπλισμών και αμυντικής τεχνολο γίας, και ειδικότερα ανταλλαγή γνώσεων και εμπειριών σε θέματα αμυντικών εξοπλισμών, υποστήριξη και προώθηση των εταίρων στον τομέα της αμυντικής βιομηχανίας, σύμφωνα και μέσα στο πλαίσιο των προγραμμάτων προμήθειας που συμφωνήθηκαν.

Εκπαίδευση προσωπικού των ενόπλων δυνάμεων των δύο μερών στις στρατιωτικές σχολές.

Ανταλλαγή εμπειριών και γνώσεων σε θέματα στρατιωτικής δικαιοσύνης, διεθνούς νομοθεσίας, προστασίας της υγείας του στρατιωτικού προσωπικού και του περιβάλλοντος κατά τη διεξαγωγή στρατιωτικών δραστηριοτήτων.

Οργάνωση αμοιβαίων επισκέψεων στο πλαίσιο ανθρωπιστικών, πολιτιστικών, παιδαγωγικών, στρατιωτικών και αθλητικών δραστηριοτήτων των ενόπλων δυνάμεων, καθώς και επιδείξεων στρατιωτικού υλικού και στρατιωτικών δραστηριοτήτων και ασκήσεων εκπαιδευτικού χαρακτήρα.

Ανταλλαγή απόψεων, εμπειριών και γνώσεων, καθώς και πραγματοποίηση ασκήσεων και συμμετοχή σε επιχειρήσεις στον τομέα Έρευνας και Διάσωσης.

Ανάπτυξη συνεργασίας σε θέματα οργάνωσης, εκπαίδευσης, εξοπλισμών και μεταφοράς δυνάμεων σε περίπτωση στρατιωτικών επιχειρήσεων της Ευρωπαϊκής Ένωσης.

Διευκολύνσεις και υλικοτεχνική υποστήριξη σε Ένοπλες Δυνάμεις, κατόπιν αίτησης και προηγούμενης έγκρισης από το άλλο μέρος. ?Στρατιωτική ιατρική και προστασία της υγείας.

Κάθε άλλος τομέας που αμοιβαία καθορίζεται από τα μέρη.
Στη συμφωνία υπάρχει ειδική πρόνοια και πιο συγκεκριμένα το άρθρο 6, που ρυθμίζει τον τρόπο διαχείρισης των διαβαθμισμένων πληροφοριών (εμπιστευτικών, απόρρητων και άκρως απόρρητων) που θα ανταλλάσουν μεταξύ τους οι ένοπλες δυνάμεις της Κυπριακής Δημοκρατίας και της Γαλλίας. Συγκεκριμένα, προβλέπονται τα ακόλουθα: «Τα μέρη δεσμεύονται να συνάψουν, το συντομότερο, μια γενική συμφωνία ασφαλείας που θα διέπει την ανταλλαγή διαβαθμισμένων πληροφοριών μεταξύ τους. Μέχρι την ημερομηνία που θα τεθεί σε εφαρμογή η εν λόγω συμφωνία ασφαλείας, θα εφαρμόζονται οι ακόλουθοι κανόνες:

1
Τα μέρη θα προστατεύουν τις διαβαθμισμένες πληροφορίες στις οποίες θα μπορούσαν να έχουν πρόσβαση στο πλαίσιο της παρούσας συμφωνίας, σύμφωνα με τους εθνικούς νόμους και κανονισμούς.

2
Τα διαβαθμισμένα έγγραφα και πληροφορίες διαβιβάζονται μόνο μέσω της επίσημης οδού ή μέσω οδών που διαπιστεύονται από τις υπηρεσίες ασφαλείας, οι οποίες καθορίστηκαν από τα μέρη.

3
Κανένας εξοπλισμός που λήφθηκε στο πλαίσιο της παρούσας συμφωνίας δεν μπορεί να μεταφερθεί και καμία πληροφορία δεν μπορεί να διαβιβασθεί ή να αποκαλυφθεί σε τρίτους, άτομα ή οντότητες, χωρίς την προηγούμενη γραπτή έγκριση του μέρους προέλευσης.

Διάρκειας 10 + 10 χρόνων
Σύμφωνα με το άρθρο 8, η συμφωνία θα είναι διάρκειας 10 ετών και θα ανανεώνεται σιωπηρά για την ίδια χρονική περίοδο.

Αλλαγές με τη
λύση του Κυπριακού
Στη συμφωνία γίνεται ιδιαίτερη αναφορά στο Κυπριακό και δη σε περίπτωση που επιτευχθεί συνολική λύση. Σε αυτή την περίπτωση, όπως
Φωτογραφία
καθορίζεται, «η παρούσα συμφωνία μπορεί να τροποποιηθεί, με τη γραπτή από κοινού συγκατάθεση των δυο μερών, ιδιαίτερα σε σχέση με τα μέτρα που θα μπορούσαν να υιοθετηθούν στο πλαίσιο μιας συνολικής λύσης του κυπριακού ζητήματος, σύμφωνα με τα σχετικά ψηφίσματα του Συμβουλίου Ασφαλείας των Ηνωμένων Εθνών». Προβλέπεται επίσης ότι τα δυο μέρη μπορούν να τερματίσουν την παρούσα συμφωνία κατόπιν κοινής γραπτής απόφασης ή κατόπιν αίτησης ενός μέρους υπό την αίρεση προειδοποίησης έξι μηνών.

«Μας ζήτησαν και χρήματα
για εκπαίδευση αξιωματικού»

Όπως αποδεικνύεται, όμως, άδικα ανησύχησαν οι Τούρκοι από την υπογραφή της συμφωνίας με την Γαλλία. Αρκούντως ενδεικτικά είναι όσα μας λέχθηκαν από το υπουργείο Άμυνας και το ΓΕΕΦ. Θέλοντας να καταδείξουν ότι στην ουσία αυτή η συμφωνία δεν υφίσταται, αναφέρθηκαν σε πρόσφατη περίπτωση, όπου οι Γάλλοι ζήτησαν χρήματα για την εκπαίδευση ενός Ελληνοκύπριου αξιωματικού, και αυτό κατά παράβαση της συμφωνίας. Όσον αφορά τα εξοπλιστικά προγράμματα, που είναι το μείζον, καμία συνεργασία δεν υπάρχει. Πρόσφατο παράδειγμα η προμήθεια μεταχειρισμένων αρμάτων μάχης. Το υπουργείο Άμυνας ζήτησε προσφορές από τη Ρωσία και τη Γαλλία. Τελικά επιλέγηκαν τα ρωσικά Τ-80, καθώς το κόστος προμήθειας των γαλλικών αρμάτων μάχης που επιδίωκε να προμηθευτεί η Δημοκρατία, τύπου ΑΜΧ ήταν ασύμφορο. «Για ποια συνεργασία μπορούμε να μιλάμε;» διερωτήθηκε μιλώντας στον «Φ» ανώτερος αξιωματικός του ΓΕΕΦ, προσθέτοντας πως η μόνη συνεργασία που υπάρχει είναι στην άσκηση ανθρωπιστικού χαρακτήρα «Αργοναύτης» όπου η Γαλλία συμμετέχει με ένα ελικόπτερο στο πλαίσιο της «Έρευνας και Διάσωσης».

Ένας στρατός στον... αναπνευστήρα


ΠΑΡΕΜΒΑΣΗ

ΟΤΑΝ
ρωτήσαμε να μάθουμε στο ΓΕΕΦ τι γίνεται με την περιβόητη συμφωνία αμυντικής συνεργασίας με τη Γαλλία, οι αξιωματικοί γέλασαν. Και είχαν απόλυτο δίκαιο για την αντίδρασή τους αυτή. Ποιος θα ασχοληθεί με την υλοποίηση της συμφωνίας, όταν στην Ε.Φ. υπάρχουν δεκάδες ανεπίλυτα και δυσεπίλυτα προβλήματα και όταν μάλιστα η ίδια η Πολιτεία, μέσα από τους προϋπολογισμούς, φροντίζει να παραχωρεί το ελάχιστο για την Ε.Φ. απλώς και μόνο για να μπορεί να υφίσταται;

Η κατάσταση που επικρατεί σήμερα στο στράτευμα είναι απογοητευτική και απαράδεκτη. Η χαλαρότητα, η έλλειψη ενδιαφέροντος και η απειθαρχία που παρατηρείται στους κανονισμούς, τόσο από κληρωτούς όσο και από μόνιμα στελέχη, οδηγούν στο συμπέρασμα πως η Ε.Φ. διανύει σήμερα μια από τις χειρότερες περιόδους της.

Η απογοήτευση και η ανασφάλεια που επικρατεί μεταξύ των μόνιμων στελεχών είναι διάχυτη. Οι θέσεις στα ανώτατα κλιμάκια παραμένουν μπλοκαρισμένες, ενώ προαγωγές δεν γίνονται επειδή δεν υπάρχουν διαθέσιμες οργανικές θέσεις. Τις γκρίνιες και τα παράπονα συναντά κανείς και στους χαμηλότερους βαθμούς. Το πιο σοβαρό όμως, που οδηγεί στην έλλειψη ενδιαφέροντος από πλευράς των αξιωματικών - υπαξιωματικών είναι το ενδεχόμενο να μείνουν χωρίς δουλειά. Η μοναδική έγνοια της πλειοψηφίας των αξιωματικών και υπαξιωματικών είναι πώς θα αποκατασταθούν σε περίπτωση λύσεως του Κυπριακού. Δεν είναι άλλωστε τυχαίο το γεγονός ότι, οι νεοσύστατοι Σύνδεσμοι Αξιωματικών και Υπαξιωματικών της Ε.Φ. θέτουν συνεχώς επί τάπητος το θέμα της αποκατάστασης των μελών τους, σε περίπτωση λύσης του Κυπριακού.

Όσον αφορά τα κονδύλια που προορίζονται για αγορά και συντήρηση των οπλικών συστημάτων και όχι μόνο, ψαλιδίζονται συνεχώς στο όνομα της οικονομικής περισυλλογής και λιτότητας. Και διερωτάται κανείς, πώς η Ε.Φ. θα προχωρήσει σε ανάπτυξη οπλικών συστημάτων με τη Γαλλία (!), όπως προβλέπει άλλωστε η συμφωνία, όταν στον προϋπολογισμό του 2010 στο κεφάλαιο «Νέο εξοπλιστικό πρόγραμμα» η Ε.Φ. έχει στη διάθεσή της μόλις €5 εκατ. Για το 2010, πάγωσαν αρκετά εξοπλιστικά προγράμματα, που αφορούν: Τη διασύνδεση συστημάτων αντιαεροπορικών πυραύλων, την αντικατάσταση αρμάτων μάχης τύπου «ΚΑΣΚΑΒΕΛ» και ΤΟΜΑ, την αναβάθμιση αντιαρματικών πυραύλων, την αγορά αρματοφορέων, πυροβόλων διαφόρων διαμετρημάτων και υλικών ναρκοπολέμου, δικτύων παραλλαγής υψηλής τεχνολογίας, καθώς και υλικών που αφορούν τον ηλεκτρονικό πόλεμο. Επιπρόσθετα, πάγωσαν για το 2010 και διάφορα έργα στρατωνισμού και εγκαταστάσεων, που επίσης περιλαμβάνονται στις δαπάνες αμυντικής θωράκισης με το ενδεικτικό ποσό των €10. Μεταξύ άλλων, και τα ακόλουθα έργα: Το νέο κτήριο στέγασης των υπουργείου Άμυνας και ΓΕΕΦ, το Κέντρο Διαχείρισης Εκτάκτων Αναγκών όπου εκτός της στρατιωτικής ηγεσίας θα μεταβαίνει και η πολιτική ηγεσία σε περίπτωση πολέμου ή έκτακτης ανάγκης, η αντικατάσταση των αμιαντολαμαρίνων στις εγκαταστάσεις της Ε.Φ, η εγκατάσταση ραντάρ στο Τρόοδος κ.ά.

Μισέλ Αλιό-Μαρί

ΤΙ ΔΗΛΩΝΑΝ ΤΟΤΕ ΟΙ ΔΥΟ ΥΠΟΥΡΓΟΙ
«Πρόκειται για μια συμφωνία η οποία θα επιτρέψει την εντατικοποίηση των σχέσεων που υπάρχουν μεταξύ των υπουργείων Άμυνας της Κύπρου και της Γαλλίας.
Η συμφωνία προνοεί μεγαλύτερη ανταλλαγή μεταξύ των Υπουργείων, για παράδειγμα στο επίπεδο της κατάρτισης, στο επίπεδο κοινών ασκήσεων, στην ανάλυση της γεωστρατηγικής κατάστασης και αποτελεί τελικά συνέχιση στις σχέσεις που υπάρχουν μεταξύ των δύο χωρών προ πολλού».

Γιώργος Λιλλήκας

«Η υπογραφή της συμφωνίας αποτελεί τη φυσιολογική εξέλιξη
των όσων έχουν συμφωνηθεί κατά την επίσκεψη του Προέδρου της Δημοκρατίας (σ.σ. μ. Τάσσου Παπαδόπουλου) και τη συνάντησή του με τον Γάλλο Πρόεδρο Ζακ Σιράκ για την ανάπτυξη των σχέσεων ανάμεσα στις δύο χώρες στη βάση ενός δομημένου διαλόγου. Η κρίση του Λιβάνου ήταν αυτή που έδωσε την ευκαιρία στις δύο χώρες να συνεργαστούν και στον στρατιωτικό τομέα με οφέλη, όχι μόνο για τις δύο χώρες, αλλά κυρίως για τις χώρες της Μέσης Ανατολής».
Σημερινή

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Διαβάστε επίσης

Διαβάστε επίσης