Τετάρτη 21 Οκτωβρίου 2009

Tέλος η Τhyssen - Στους Γάλλους οι φρεγάτες


Οριστικό τέλος στην γερμανική παρουσία στα ναυπηγεία Σκαραμαγκά (ΕΝΑΕ). Όπως αναφέρουν απόλυτα έγκυρες πηγές στο defencenet.gr το ανέγκλητο της απόφασης της Thyssen Krupp Marine Systems, ανακοίνωσε στην σημερινή του συνάντηση με τον υπουργό Εθνικής Άμυνας ο εκτελεστικός πρόεδρος της εταιρείας Χανς Κριστόφ Ατσποντίεν (Ηans Cristof Atzpodien). Μάλιστα αμέσως μετά την συνάντησή του με τον Ε.Βενιζέλο, ο Χ.Κ.Ατσποντίεν, συναντήθηκε με τον πρόεδρο των Ναυπηγείων Ελευσίνας, Νίκο Ταβουλάρη, με τον οποίο συζήτησαν το θέμα της μεταβίβασης των ΕΝΑΕ στον όμιλο των Ναυπηγείων Ελευσίνας. Στην συνάντηση δρομολογήθηκαν οι διαδικασίες που πρέπει να ακολουθηθούν για την ανάληψη του ελέγχου των ΕΝΑΕ από τα Ναυπηγεία Ελευσίνας.

Oι εξελίξεις αυτές μαρτυρούν ότι η κυβέρνηση προχώρησε εμμέσως πλην σαφώς στην ουσιαστική απόρριψη του ενδεχομένου να αποτελέσει η γερμανική πρόταση για τις φρεγάτες MEKO D ή Τ-124 το νέο κύριο σκάφος επιφανείας του Π.Ν. και εμμένει στην απόφαση της προηγούμενης κυβέρνησης για τις FREMM

Όπως έγραψε από χθες το defencenet.gr, το θέμα των υποβρυχίων Τ-214 οδηγείται προς λύση με την δρομολόγηση των διαδικασιών παραλαβής των τριών σκαφών ( S121 ΠΙΠΙΝΟΣ, S122 ΜΑΤΡΩΖΟΣ και S123 ΚΑΤΣΩΝΗΣ) και επιστροφή του S120 ΠΑΠΑΝΙΚΟΛΗΣ στην ιδιοκτήτρια εταιρεία. To τελευταίο κοστολογείται περίπου 350 εκατομμύρια ευρώ και μαζί με τα προϋπολογισθέντα να δοθούν 150 εκατομμύρια ευρώ, φτάνουμε στο ποσό των 500 εκατομμυρίωνμ ευρώ που είναι η γερμανική απαίτηση για να τελειώνει τις εκκρεμότητες στην Ελλάδα.

Φυσικά θα ακολουθήσει και η ναυπήγηση των δύο 209/1400 AIP, έτσι ώστε να κλείσει και η εκκρεμότητα με την σύμβαση Neptune II. Βέβαια, όλα αυτά είναι σε θεωρητικό επίπεδο, γιατί σε πρακτικό, μένουν να γίνουν πολλά, πάρα πολλά. Και κατ’αρχήν μία καινούρια (!) σύμβαση που να περιλαμβάνει όλα τα προαναφερθέντα.

Δεν αρκεί μία τροποποίηση των υπαρχουσών συμβάσεων «Αρχιμήδης» και «Neptune II» από την στιγμή που οι Γερμανοί προχώρησαν σε καταγγελία τους, πρέπει αναγκαστικά να γίνουν νέες συμβάσεις, αλλά για να προχωρήσουν οι νέες συμβάσεις, πρέπει πρώτα να εγκατασταθεί στα ΕΝΑΕ ο νέος ιδιοκτήτης που απ’ότι φαίνεται θα είναι ένα βιομηχανικό σχήμα υπό την ηγεσία των Ναυπηγείων Ελευσίνας.

Κάτι που παραδέχθηκε και στην σημερινή ανακοίνωσή του ο Ε.Βενιζέλος, μετά την συνάντησή του με τον Χ.Κ.Ατσποντίεν: «Από τη συζήτηση διαφαίνεται η δυνατότητα να συγκροτηθεί ένα κοινά αποδεκτό σχήμα λύσης ως προς τα υποβρύχια. Το ζήτημα όμως αυτό συναρτάται και με το ευρύτερο ζήτημα του μέλλοντος των Ναυπηγείων Σκαραμαγκά και όλου του ναυπηγικού κλάδου που χειρίζονται, κατά βάση, τα Υπουργεία Οικονομικών και Οικονομίας».

Η συνάντηση Ν.Ταβουλάρη και Χ.Κ.Ατσποντίεν ήταν ιδιαίτερα κρίσιμη, καθώς ήταν η πρώτη μετά την καταγγελία της σύμβασης από πλευράς Γερμανών, αλλά και η πρώτη μετά την απόφασή τους να αποχωρήσουν στις 31 Οκτωβρίου. Η συνάντηση έγινε μέσα σε καλό κλίμα, αλλά τα προβλήματα που πρέπει να επιλυθούν είναι πολλά και το χρονικό διάστημα μικρό.

Δεν αποκλείεται να υπάρξει μία μεταβατική κατάσταση στα ΕΝΑΕ, αφού είναι πολύ δύσκολο μέσα σε δέκα ημέρες να επιλυθούν όλα αυτά τα ζητήματα που υπάρχουν (νομικά, συνδικαλιστικά κλπ) και να ολοκληρωθεί η μεταβίβαση χωρίς κλυδωνισμούς.

Πιθανότατα μα υπάρξει μία συμφωνία για την μισθοδοσία των 1200 εργαζομένων που ανέρχεται στα 5 εκατ. ευρώ μηνιαίως με την γερμανική εταιρεία μέχρι την ολοκληρωτική αποχώρησή της (έχει ανακοινώσει παύση πληρωμών στις 31 Οκτωβρίου και αποχώρηση το επόμενο τρίμηνο).

Το κρίσιμο αποτέλεσμα είναι ότι μετά από περιπέτειες δεκαετιών η χώρα αποκτά έναν ενιαίο φορέα στη ναυπηγική βιομηχανία, ο οποίος όμως για να επιζήσει χρειάζεται ολοκληρωμένη ναυπηγική πολιτική, κυρίως από την πλευρά του ΥΠΕΘΑ, το οποίο είναι και ο «αιμοδότης» των δύο μεγάλων ελληνικών ναυπηγείων με τα εξοπλιστικά του προγράμματα.

Υπολογίζεται ότι μέσα στην επόμενη δεκαετία θα δαπανηθούν το ολιγότερο 5 δισεκατομμύρια ευρώ για νέες ναυπηγήσεις παντός είδους (φρεγάτες, υποβρύχια, κανονιοφόροι, πυραυλάκατοι κλπ).

Σε ότι αφορά το πρόγραμμα των φρεγατών, όπως όλα δείχνουν, η απόφαση της προηγούμενης κυβέρνησης για τις FREMM δεν πρόκειται να αλλάξει, ειδικά μετά τις τελευταίες εξελίξεις (αποχώρηση Γερμανών και ουσιαστική τελική απόρριψη της πρότασής τους για ανάληψη του προγράμματος, πλήρη επανασύνδεση DCNS και Ναυπηγείων Ελευσίνας κλπ).

Αυτή την στιγμή συναντάται ο αναπληρωτής υπουργός Εξωτερικών Δ.Δρούτσας με τον Γάλλο πρεσβευτή στην Αθήνα και αναμένεται να συζητηθεί και αυτό το θέμα, πέρα από την προετοιμασία του ταξιδιού του πρωθυπουργού Γ.Παπανδρέου στο Παρίσι.

Τμήμα ειδήσεων defencenet.gr


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Διαβάστε επίσης

Διαβάστε επίσης