Δευτέρα 9 Μαρτίου 2009

«Εμφύλιος» στο FIR Αθηνών

Του ΠΑΣΧΑΛΗ ΚΟΡΩΝΑΙΟΥ

Αμερικανοί εναντίον... Αμερικανών στους ελληνικούς ουρανούς! Οι κολοσσοί της αεροπορικής βιομηχανίας, Boeing και Lockheed, άρχισαν τις προειδοποιητικές πτήσεις στη μάχη για το προβάδισμα στην πώληση του νέου μαχητικού αεροσκάφους στην Αθήνα.


Η Lockheed περιμένει μια ακόμη συμπληρωματική αγορά για F-16.
*Μέχρι σήμερα κανένας δεν αμφισβητούσε την πρωτοκαθεδρία της Lockheed (κατασκευάστριας του F-16), που πολλοί φρόντισαν να αποτελεί τον κορμό της ελληνικής αεροπορίας. Οι συσχετισμοί, ωστόσο, μεταβάλλονται και ίσως σε λίγο οδηγήσουν σε... αμερικανικό εμφύλιο.

*Η Boeing είχε χάσει το μεγάλο «ντιλ» προ 30ετίας, όταν το 1980 η κυβέρνηση Γ. Ράλλη είχε προκρίνει το δικό της F-18, αλλά πριν από τις υπογραφές, ο τότε πρωθυπουργός δεν θέλησε να δεσμεύσει την επόμενη κυβέρνηση. Ετσι, τον Οκτώβριο του 1981 ο Α. Παπανδρέου άλλαξε τις προτεραιότητες και αποφάσισε το σπάσιμο της προμήθειας σε Γάλλους και Αμερικανούς: 40 Μιράζ και άλλα 40 F-16 από τη Lockheed. Η Boeing βρέθηκε έκτοτε εκτός της ελληνικής αγοράς... οπλικών συστημάτων.

*Ο ίδιος ο Α. Παπανδρέου είχε δικαιολογήσει την προμήθεια των F-16 ως αντιστάθμισμα για το κλείσιμο των βάσεων στην Ελλάδα, και η κίνηση καταγράφηκε ως «αγορά του αιώνα», αν και στην πορεία ακολούθησαν πολλές ακόμη: 40 F-16 επί Μητσοτάκη, 60 επί Σημίτη και άλλα 30 επί Κ. Καραμανλή το 2005. Σύνολο 170, σε τμηματικές αγορές, όταν οι γείτονες Τούρκοι μέσω των δικών τους αγορών F-16 έφτασαν να έχουν δική τους γραμμή παραγωγής για το 70% του αεροσκάφους.

*Τώρα όμως, η μεγάλη αντίπαλός της Lockheed προσδοκά να πάρει τη μεγάλη ρεβάνς. Γιατί; Διότι η κυβέρνηση άλλαξε στις ΗΠΑ και η Boeing εδρεύει στο Ιλινόις, όπου και η εκλογική περιφέρεια του Μπ. Ομπάμα. Αντιθέτως, η Lockheed Aeronautics βρίσκεται στο Τέξας, όπου και το στρατηγείο της οικογένειας Μπους.

*Επιπλέον, το πολυδιαφημισμένο F-35 (JSF) της Lockheed λανσάρεται ως αεροσκάφος 5ης γενιάς που θα διαθεχθεί το F-16, αλλά ήδη δέχεται ποικίλες κριτικές. Η παραγωγή του θα καθυστερήσει και θα είναι κατά πολύ ακριβότερο σε σχέση με τις αρχικές εκτιμήσεις.

Η Boeing μπαίνει «σφήνα» έπειτα από μια 30ετία με το F-18 Super Hornet.
Σε αυτό το σκηνικό, λοιπόν, μπαίνει σφήνα το F-18 Super Hornet ως εναλλακτική λύση.

*Στο ελληνικό υπουργείο Αμυνας έχουν ήδη γίνει παρουσιάσεις των δύο «αντιπάλων», είναι όμως χαρακτηριστικό ότι τα εγκωμιαστικά σχόλια για το F-18 ξεκίνησαν από τη στιγμή που άρχισε να διαφαίνεται η θεαματική επικράτηση του Μπ. Ομπάμα πριν από τις τελευταίες εκλογές.

*Ενδεικτικό της κινητικότητας που υπάρχει είναι το γεγονός ότι προετοιμάζεται συνέδριο στην Αμερική, με το Ινστιτούτο Αμυντικών Αναλύσεων («think tank» του υπουργείου Αμυνας) και έναν αντίστοιχο φορέα του αμερικανικού Πενταγώνου.

Θα γίνει τον ερχόμενο Απρίλιο (κατά πάσα πιθανότητα στην Ουάσιγκτον) στο περιθώριο του οποίου ο υπουργός Αμυνας Β. Μεϊμαράκης αναμένεται να έχει σειρά επαφών με υψηλόβαθμους αξιωματούχους των ΗΠΑ. Το «μενού» θα αφορά και το νέο μαχητικό για να ακολουθήσει -αρχές καλοκαιριού- η επικαιροποίηση του εξοπλιστικού προγράμματος. Εκεί θα φανεί ποιος «φωτογραφίζεται».

*Η Lockheed, πάντως, δεν φαίνεται να είπε την τελευταία της κουβέντα. Φιλοδοξεί σε μια συμπληρωματική αγορά F-16 (10 έως 30), ενώ ήδη έχει να λαμβάνει πολύ περισσότερα από τη συντήρηση του ήδη υπάρχοντος στόλου. Η υποστήριξη σε ανταλλακτικά, άλλωστε, κοστίζει περί τα 2/3 της συνολικής δαπάνης στον κύκλο ζωής ενός αεροσκάφους!

*Συμπέρασμα: Το αμερικανικό φιλμ «Κράμερ εναντίον Κράμερ» αρχίζει να γυρίζεται στην «αεροπορική» του εκδοχή και φαίνεται ότι κρύβει πολύ σασπένς. Ακόμη δεν έχουμε δει τους ευρωπαίους συμπρωταγωνιστές, ούτε μπορεί να υπολογιστεί ποιος απ' όλους θα ψάχνει, στο τέλος, για αλεξίπτωτο...
Πηγή


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Διαβάστε επίσης

Διαβάστε επίσης