Τρίτη 31 Μαρτίου 2009

DefenceNet - Γαλλική πρόταση για ΕΛΒΟ –ΤΟΜΑ


Με την παρουσίαση του γαλλικού ελαφρού τεθωρακισμένου οχήματος αναγνώρισης VBL Mk. 2 και του τροχοφόρου τεθωρακισμένου οχήματος μάχης (ΤΟΜΑ) VBCI στην Διεύθυνση Πεζικού του Γενικού Επιτελείου Στρατού (ΓΕΣ/ΔΠΖ), και την πρόταση για απόκτηση της κυριότητας της ΕΛΒΟ, η γαλλική βιομηχανία χερσαίων συστημάτων κάνει την δυναμική επανεμφάνισή της στην ελληνική αγορά ενόψει των σημαντικών ελληνο-γαλλικών επαφών που θα λάβουν χώρα το επόμενο διάστημα. Συγκεκριμένα αυτή τη βδομάδα πρόκειται να αναχωρήσει για το Παρίσι ο γενικός διευθυντής της ΓΔΑΕΕ Ευάγγελος Βασιλάκος, που θα έχει επαφές με τον Γάλλο ομόλογό του σε ότι αφορά την ελληνο-γαλλική αμυντική συνεργασία και ειδικότερα το πρόγραμμα ναυπήγησης των νέων φρεγατών για το οποίο υπάρχει απόφαση του ΚΥΣΕΑ για έναρξη διαπραγματεύσεων με τη γαλλική κυβέρνηση. Θα ακολουθήσει σύντομα και η συνάντηση Κώστα Καραμανλή- Νικολά Σαρκοζύ όπου προφανώς οι αμυντικές σχέσεις των δύο χωρών θα καταλάβουν κεντρική θέση στις συνομιλίες των δύο ηγετών. Στην παρουσίαση που έγινε σήμερα στη ΓΕΣ/ΔΠΖ μετείχαν εκπρόσωποι των εταιριών Nexter (κατασκευάζει σε συνεργασία με τη Renault Defense) και Panhard, της γαλλικής αρχής εξοπλισμών DGA όπως επίσης και δύο αξιωματικοί του γαλλικού Στρατού γεγονός που αποδεικνύει την εμπλοκή και το ενδιαφέρον της γαλλικής κυβέρνηση (στο πλαίσιο αυτό θα πρέπει να ενταχθεί και το επίσημο δείπνο που έλαβε χώρα χθες σε κοσμική ταβέρνα της Πλάκας). Υπενθυμίζεται ότι στο ΕΜΠΑΕ 2006-2010 περιλαμβάνονται δύο προγράμματα γαλλικού ενδιαφέροντος, η προμήθεια 209 ελαφρών τροχοφόρων τεθωρακισμένων οχημάτων αναγνώρισης, προϋπολογισμού 111,5 εκατ. ευρώ (για το οποίο η γαλλική πλευρά προωθεί το VBL Mk. 2, μία αναβαθμισμένη έκδοση των 243 οχημάτων που υπηρετούν ήδη στον Ελληνικό Στρατό) και 84 τροχοφόρων ΤΟΜΑ (κυρίως για ειρηνευτικές αποστολές), συνολικού προϋπολογισμού 435 εκατ. ευρώ (για το οποίο η γαλλική πλευρά προτείνει το VBCI). Όπως όμως αναφέρθηκε, η γαλλική προσπάθεια δεν είναι μονοδιάστατη, δηλαδή δεν περιορίζεται απλώς στην προσφορά οπλικών συστημάτων για την ικανοποίηση των επιχειρησιακών αναγκών των Ενόπλων Δυνάμεων, αλλά σύμφωνα με καλά πληροφορημένες πηγές έχει και ισχυρότατη βιομηχανική διάσταση. Όπως έγινε γνωστό μία από τις μεγαλύτερες εταιρείες παγκοσμίως κατασκευής επιβατικών και λοιπών τύπων οχημάτων (συμπεριλαμβανομένων και τεθωρακισμένων) η γαλλική Renault Defense ενδιαφέρεται να αποκτήσει την κυριότητα της ΕΛΒΟ ΑΕ στη Σίνδο Θεσσαλονίκης. Ως γνωστό μέχρι σήμερα η ΕΛΒΟ βρίσκεται σε ένα ιδιότυπο ιδιοκτησιακό και λειτουργικό καθεστώς καθώς ενώ θεωρείται κρατική εταιρεία το μάνατζμεντ ασκείται από το Όμιλο Μυτιληναίου, έναν από τους μεγαλύτερους ιδιωτικούς βιομηχανικούς ομίλους στην Ελλάδα. Η εταιρεία επίσης αντιμετωπίζει σοβαρά προβλήματα λόγω της παντελούς σχεδόν έλλειψης παραγγελιών νέων τροχοφόρων οχημάτων τακτικής χρήσης από τις Ελληνικές Ένοπλες Δυνάμεις την τελευταία πενταετία. Το γεγονός αυτό, που έχει οδηγήσει αρκετές φορές τον Όμιλο Μυτιληναίου να εκφράσει δημόσια την δυσαρέσκειά του για την έλλειψη έργου και την ανησυχία του για τις μελλοντικές προοπτικές της επιχείρησης, φαίνεται ότι αποτελεί τη βάση του επιχειρηματικού σχεδιασμού της γαλλικής εταιρείας.

Με άλλα λόγια, η Renault Defense θεωρεί ότι η προοπτική προμήθειας από τον Ελληνικό Στρατό του VBCI, του VBL Μk.2 και των φορτηγών οχημάτων της οικογένειας Sherpa (δυνατότητας μεταφορικού φορτίου 2,5 έως 20 τόνων, που θα προταθούν για την ανανέωση του στόλου οχημάτων κυρίως του Ελληνικού Στρατού), δικαιολογούν πλήρως το εγχείρημα της απόκτησης της ΕΛΒΟ που θα αποτελέσει και την κύρια εγχώρια κατασκευαστική μονάδα. Στον ανωτέρω όγκο εργασιών θα πρέπει να προστεθεί το βιομηχανικό έργο που αφορά το πρόγραμμα LEOPARD-2HEL αλλά και αυτό που θα ανατεθεί στην εταιρεία στο πλαίσιο προμήθειας του νέου ΤΟΜΑ BMP-3HEL. Τέλος αξίζει να σημειώσουμε εδώ και την «εμπορική» διάσταση της γαλλικής πρωτοβουλίας καθώς φαίνεται ότι αυτή θα οδηγήσει τελικά, εάν και εφόσον υλοποιηθεί σε όλο το εύρος της, σε αναδιάταξη όλου του δικτύου των αντιπροσώπων, επιχειρηματικών συμβούλων και βιομηχανικών εταίρων που αποτελούν συνεργάτες της γαλλικής αμυντικής βιομηχανίας χερσαίων συστημάτων στην Ελλάδα. Η αναδιάταξη αυτή φαίνεται να ομαδοποιεί υπό την ίδια σκέπη ετερόκλητες επιχειρηματικές οντότητες οι οποίες μέχρι σήμερα υποστηρίζουν βιομηχανικά, μεταξύ άλλων, και εταιρείες που αποτελούν εν δυνάμει ανταγωνιστές των γαλλικών στα προαναφερθέντα προγράμματα.

Τμήμα ειδήσεων www.defencenet.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Διαβάστε επίσης

Διαβάστε επίσης