ΤΟ ΜΙΣΟ ΜΕΙΩΘΗΚΑΝ ΤΑ ΚΡΟΥΣΜΑΤΑ ΠΕΙΡΑΤΕΙΑΣ
Του ΓΙΩΡΓΟΥ ΤΣΑΚΙΡΗ
Πρώτη στη διεθνή ομάδα κατά της πειρατείας πλέει η ελληνική φρεγάτα «Ψαρά». Από τη δημιουργία της ναυτικής δύναμης έχει τεθεί από την Ευρωπαϊκή Ενωση επικεφαλής, και ο αρχιπλοίαρχος Αντώνης Παπαϊωάννου, διοικητής του στόλου.
Κυβερνήτης και πλήρωμα, όπως είπαν στην «Ε», που βρέθηκε κοντά τους στο Ομάν πριν από λίγες ημέρες, αισθάνονται περήφανοι για το ρόλο τους αλλά και προβληματισμένοι από τα όσα ζουν τους τελευταίους μήνες στις θάλασσες του Ινδικού Ωκεανού. Οπως μας είπαν, «στην αρχή υπήρχε μια δυσπιστία από μέρους κάποιων ναυτικών για το κατά πόσο η ελληνική διοίκηση θα τα βγάλει πέρα. Στην πορεία όχι μόνο μας αποδέχτηκαν, αλλά θεωρούν και την αποστολή απόλυτα επιτυχημένη, καθώς τα κρούσματα πειρατείας έχουν μειωθεί σημαντικά και όλο και περισσότερες χώρες ζητούν να συμμετάσχουν στην ευρωπαϊκή αποστολή». Κουρασμένοι, κυβερνήτης και πλήρωμα, έδεσαν για λίγες ημέρες στο λιμάνι του Μουσκάτ, πρωτεύουσα του Ομάν. Με την ευκαιρία κατέβηκε να τους επισκεφτεί ο Ελληνας αρχηγός ΓΕΕΘΑ στρατηγός Δημήτρης Γράψας, ενώ περίπου ένα μήνα πριν το πλοίο είχε επισκεφτεί και ο αρχηγός του Ελληνικού Πολεμικού Ναυτικού, ναύαρχος Γιώργος Καραμαλίκης. «Η αποστολή είναι δύσκολη» μας είπε ο κυβερνήτης του πλοίου αντιπλοίαρχος Παναγιώτης Λιμπέρης. Μπορεί στον χάρτη να φαίνεται μικρό το πεδίο δράσης, αλλά οι αποστάσεις είναι τεράστιες, τα εμπορικά πλοία που πλέουν παρά πολλά και η δύναμη των πειρατών ασύμμετρη. Οι πειρατές δεν ξεχωρίζουν. Δεν είναι αυτό που φανταζόμαστε, πλοία με μαύρη σημαία. Είναι ψαροκάικα μικρά που τη μια στιγμή ψαρεύουν και την άλλη σαλτάρουν πάνω σε πλοία για να πάρουν χρήματα. Είναι δύσκολο να αποδειχτεί ότι ένα ψαράδικο είναι πειρατικό, καθώς, μόλις μας αντιλαμβάνονται, πετούν τις ανεμόσκαλες και τα όπλα στη θάλασσα και μετατρέπονται σε ψαράδες. Ενα ακόμα στοιχείο που έχει σημασία είναι το ότι οι περισσότεροι πειρατές είναι παιδιά. Παιδιά που κάνουν πειρατεία όχι για να σκοτώσουν, αλλά γιατί πεινούν και ζουν σε άθλιες συνθήκες. Δεν είναι τρομοκράτες, ούτε αντιμετωπίζονται έτσι. Τα περισσότερα από τα όπλα τους δεν λειτουργούν, αλλά ποτέ κανείς δεν ξέρει αν αυτό που σε σημαδεύει θα λειτουργήσει. Στο πλαίσιο αυτό η ελληνική φρεγάτα ανέλαβε πρωτοβουλία να... χτυπήσει τα αίτια της πειρατείας. Σε όλη τη διάρκεια της παραμονής της βρίσκεται σε επαφή με οργανώσεις ανθρωπιστικές και υποστηρίζει, και με χρήματα αλλά και με τρόφιμα, ομάδες παιδιών, προσπαθώντας να βελτιώσει τη ζωή τους ώστε να μην αναγκαστούν να οδηγηθούν στην έσχατη λύση της πειρατείας. Αν και ιδιαίτερη γκρίνια δεν υπήρξε, εμφανές ήταν ότι δύο είναι τα προβλήματα που αντιμετωπίζουν οι Ελληνες ναυτικοί: το πρώτο, ότι είναι οι πιο κακοπληρωμένοι της αποστολής, καθώς προβλέπεται να παίρνουν κατά μέσο όρο 43 ευρώ την ημέρα αποζημίωση, γεγονός που μας δυσφημίζει και ως χώρα, και το δεύτερο, η υποστήριξη που δεν έχουν από το κράτος, όπως οι άλλοι αξιωματικοί, όπως εισιτήρια για να βλέπουν τις οικογένειές τους και υποστήριξη των οικογενειών κατά την απουσία τους. Για το δεύτερο υπήρξε δέσμευση του αρχηγού ΓΕΕΘΑ ότι θα λυθεί με την ένταξη στην αποστολή στρατιωτικού αεροσκάφους που θα μεταφέρει τις οικογένειες.Πηγή
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου