Τετάρτη 20 Μαΐου 2009

Δυο διαφορετικά σενάρια για τον "ελληνικό" South Stream


«Τρέχουν» οι εξελίξεις γύρω από τον αγωγό South Stream με τους Ρώσους να έχουν θέσει αυστηρότατα χρονοδιαγράμματα με στόχο το έργο να έχει ολοκληρωθεί μέχρι τις 31 Δεκεμβρίου του 2015. Είναι χαρακτηριστικό ότι για το ελληνικό κομμάτι του αγωγού, βάσει των όσων συμφωνήθηκαν μεταξύ ΔΕΣΦΑ και Gazprom στο Sochi της Ρωσίας, μέχρι τις 31 Μαΐου θα πρέπει να έχει ολοκληρωθεί η σύσταση της κοινής εταιρείας. [να το δούμε, ελληνικό δημόσιο και να προχωρήσει σε 10 μέρες από σήμερα ή και λιγότερο;; απίστευτο μου φαίνεται] Επόμενη ημερομηνία του χρονοδιαγράμματος είναι η 30 Σεπτεμβρίου, οπότε και θα ανατεθεί η μελέτη σκοπιμότητας του έργου, ενώ στη συνέχεια στα μέσα του 2010 θα οριστικοποιηθούν τα κριτήρια για την επενδυτική απόφαση υλοποίησης του έργου. Στο τέλος του 2010 αναμένεται να προχωρήσουν οι μελέτες για τα επιμέρους τμήματα του αγωγού, ενώ η τελική επενδυτική απόφαση θα ληφθεί το αργότερο δύο χρόνια μετά την υπογραφή της συμφωνίας, δηλαδή στις 15 Μαΐου του 2011. Αντίστοιχες προθεσμίες έχουν τεθεί από τους Ρώσους και για τα υπόλοιπα «κομμάτια» του αγωγού. Το χρονοδιάγραμμα των επόμενων εξελίξεων αλλά και τα σενάρια για την όδευση που θα επιλεγεί για το South Stream, έγιναν γνωστά χθες από τη διοίκηση του ΔΕΣΦΑ, τον πρόεδρο Νίκο Μαυρομάττη και το διευθύνοντα σύμβουλο Παναγιώτη Καννελόπουλο, στη διάρκεια ενημερωτικής συνάντησης με δημοσιογράφους. Ως προς τη διαδρομή που θα ακολουθήσει ο «ελληνικός» South Stream, δύο είναι καταρχήν οι επιλογές: η είσοδος του αγωγού στην Ελλάδα από το Στρυμονοχώρι του Κιλκίς, που θεωρείται και η πιθανότερη εκδοχή με δεδομένο ότι η απόσταση μέχρι τις ακτές της Θεσπρωτίας είναι μικρότερη (περίπου 400 χιλιόμετρα) και κατά συνέπεια το κόστος θα κυμανθεί ανάλογα με την τελική όδευση από τα 300 έως τα 500 εκατ. ευρώ. Το δεύτερο σενάριο προβλέπει είσοδο του αγωγού από την Κομοτηνή με μεγαλύτερη απόσταση εξόδου προς το Ιόνιο (περίπου 650 χιλιόμετρα) και κατά συνέπεια αυξημένο κόστος έως το 1 δισ. ευρώ. Βάσει της συμφωνίας η χωρητικότητα του αγωγού μπορεί να φτάσει έως τα 10 δισ. κυβικά μέτρα και σε κάθε περίπτωση δεν μπορεί να είναι μικρότερη των 5 δισ. κυβικών μέτρων ετησίως. Από τη συνολική χωρητικότητα του αγωγού ποσότητα της τάξης των 2 δισ. κυβικών θα προορίζεται για την ελληνική αγορά ενώ το υπόλοιπο αέριο θα διέρχεται transit την ελληνική επικράτεια και η χώρα μας θα εισπράττει τέλη διέλευσης σε ρευστό. Σε σχέση με τη συμφωνία για τη σύσταση της κοινής εταιρείας ΔΕΣΦΑ Gazprom, αυτή θα ελέγχεται από τετραμελή διοικούσα επιτροπή, με δύο μέλη από κάθε πλευρά. Την προεδρία θα αναλαμβάνει εναλλάξ κάθε χρόνο η κάθε εταιρεία, ενώ οι αποφάσεις θα πρέπει να λαμβάνονται με ομοφωνία. Η συμμετοχή θα είναι όπως προβλέπεται διακρατική 50-50, ενώ η έδρα της εταιρείας θα είναι η Αθήνα. Εκτός όμως από το South Stream προχωρούν οι εξελίξεις και γύρω από τον ITGI, τον αγωγό Τουρκίας - Ελλάδας - Ιταλίας. Τις επόμενες ημέρες αναμένεται να ολοκληρωθεί ο διαγωνισμός για την ανάθεση της μελέτης. Ωστόσο προκειμένου ο ΔΕΣΦΑ να προχωρήσει στη μελέτη θα πρέπει πρώτα να έχει προηγηθεί το capacity agreement και να λάβει διασφαλίσεις από την ΔΕΠΑ και την Edison υπό μορφή εγγυητικών επιστολών, που θα καλύπτουν το κόστος της μελέτης.
http://www.capital.gr/News.asp?id=738676

1 σχόλιο:

  1. ΒΑΘΥ ΤΟ ΚΡΑΤΟΣ ΤΩΝ ΜΑΚΑΚΑ
    αφού μπλοκάρει ο Blogger της google,
    to macedoine
    στέλνουμε emails,
    καλημέρα σας..:-)

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Διαβάστε επίσης

Διαβάστε επίσης