Παρασκευή 2 Μαρτίου 2012

Αντιμετώπιση τουρκικών F-35A – Ενεργά συστήματα εντοπισμού


                    Η κεραία του VHF ραντάρ 9L119 Nebo SVU. Πρόκειται για AESA με 84 στοιχεία “Yagi” σε 14 στήλες των 6. (©Miroslav Gyurösi)

Σύμφωνα με το περιοδικό «Ελληνική Άμυνα & Τεχνολογία» που κυκλοφορεί τη Δευτέρα 5 του μηνός, εξετάζονται τα αναμενόμενα προβλήματα εντοπισμού, στόχευσης και εμπλοκής του F-35 εξαιτίας των χαρακτηριστικών Stealth του μελλοντικού αεροσκάφους της Τουρκικής Πολεμικής Αεροπορίας, καθώς και οι δυνητικές τεχνολογικές και τακτικές επιλογές για να επιλυθούν.
Στο πρώτο αυτό μέρος της ανάλυσης εξετάζονται τα ενεργά συστήματα εντοπισμού, με βάση την ανάλυση της Διατομής Ραντάρ (RCS) ενός αεροσκάφους Stealth ως συνάρτησης του φυσικού του μεγέθους, της κατευθυντικότητας (directivity) και της αντανακλαστικότητας (reflectivity). Εξετάζεται επίσης μια αμφιλεγόμενης αξιοπιστίας προσομοίωση της RCS του F-35, της οποίας ορισμένες θεμελιώδεις υποθέσεις είναι τουλάχιστον προβληματικές. Τέλος, εξετάζονται οι δυνατότητες εντοπισμού του F-35 από:
  • Ραντάρ συχνοτήτων UHF και L/S/C/X/Ku/K/Ka-ζώνης και επομένως οπτικής σκέδασης, σε συνάρτηση με τη γωνία πρόσπτωσης –από επάνω ή κάτω– και την όψη παρατήρησης –από εμπρός, πλάγια ή πίσω– του F-35.
  • Ραντάρ VHF σκέδασης συντονισμού και Raleigh, όπως το τρισδιάστατο (3D) 1L119 Nebo SVU (ονομασία αναφοράς ΝΑΤΟ: “Box Spring”) του Ιδρύματος Ραδιο-Τεχνικής Έρευνας του Νίζνι-Νοβγκόροντ (NNIIRT). Πρόκειται για ψηφιακό σύστημα με κεραία Ενεργής Διάταξης Ηλεκτρονικής Σάρωσης (AESA) και επομένως πλήρως στερεάς κατάστασης.
  • Διστατικά και πολυστατικά ραντάρ. Το άρθρο διαλύει μια διαδεδομένη παρανόηση, κατά την οποία τα ραντάρ αυτά εντοπίζουν με ευχέρεια αεροσκάφη και γενικά στόχους Stealth. Στην πραγματικότητα, η διστατική RCS ενός στόχου είναι μεγαλύτερη της μονοστατικής μόνον όταν το διστατικό ραντάρ λειτουργεί με πρόσθια σκέδαση (forward scatter), επομένως όταν ο στόχος βρίσκεται σε στενή τρισδιάστατη ζώνη μεταξύ πομπού και δέκτη. Έτσι, τα ραντάρ αυτά προορίζονται απλά για επιτήρηση τύπου «φράκτη» (barrier) ορίων σε περιορισμένο ύψος. Χαρακτηριστική περίπτωση αποτελεί το διστατικό ραντάρ πρόσθιας σκέδασης 52Ε6ΜU Struna 1MU του NNIIRT, το οποίο προσφέρεται για εξαγωγή με την επωνυμία Border-E.
  • Διστατικά/ πολυστατικά «παθητικά» ραντάρ (Bistatic Passive Radar: BPR) ή συστήματα Παθητικού Εντοπισμού Συνοχής Φάσης (Passive Coherent Location: PCL), τα οποία ανιχνεύουν και ιχνηλατούν αντικείμενα με την επεξεργασία αντανακλάσεων από μη συνεργατικές πηγές καταύγασης στο περιβάλλον, όπως τα σήματα ραδιοτηλεοπτικών προγραμμάτων και εμπορικών τηλεπικοινωνιών. Η ωρίμανση της τεχνολογίας για χρήση κατά αεροσκαφών Stealth, θα απαιτήσει πολυετείς σημαντικές επενδύσεις με αβέβαιο αποτέλεσμα.
Μια πλήρης ανάλυση για την αντιμετώπιση του F-35 διαφωτίζει βασικές αρχές, αναιρεί παρανοήσεις και θέτει τα κατάλληλα ερωτήματα.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Διαβάστε επίσης

Διαβάστε επίσης