Ο εκσυγχρονισμός των 19 επιθετικών ελικοπτέρων AH-64A της Αεροπορίας Στρατού, αποτέλεσε το αντικείμενο της διαπραγμάτευσης που είχαν σήμερα ο αναπληρωτής υπουργός Εθνικής Άμυνας Πάνος Μπεγλίτης και αντιπροσωπεία της κατασκευάστριας εταιρείας Boeing. Το πρόγραμμα εκσυγχρονισμού στο επίπεδο “D” των πρώτων Apache που παρελήφθησαν το 1995 χαρακτηρίζεται ως «υψηλής προτεραιότητας» από το ΓΕΣ, αμέσως μετά το πρόγραμμα των ρωσικών ΤΟΜΑ και του πυρομαχικού των 120 χλστ. για τα άρματα μάχης LEO2HEL/A4.
Η αρχική οικονομική προσφορά της κατασκευάστριας εταιρείας κρίθηκε ως «ιδιαίτερα υψηλή» (προσέγγιζε την αξία αγοράς ενός νέου ελικοπτέρου ανά μονάδα εκσυγχρονισμένου) και δεν έγινε δεκτή από το ΓΕΣ.
Το ΓΕΣ είχε ζητήσει τέσσερις διαφορετικές option εκσυγχρονισμού, αλλά όταν ανοίχθηκε η προσφορά της εταιρείας φάνηκε ότι αυτή ήταν μάλλον λάθος τακτική, αφού κατά πάγιο τρόπο οι εταιρείες σε εναλλακτικές προσφορές δίνουν πάντα υψηλές τιμές.
Η συζήτηση μεταξύ του υπουργού και των ανθρώπων της αμερικανικής εταιρείας έγινε μέσα σε καλό κλίμα και απ’ότι φαίνεται σύντομα θα κατατεθεί νέα πιο ρεαλιστική προσφορά.
Eίχε προηγηθεί συνάντηση η μεταξύ ανώτατων αξιωματικών του Γενικού Επιτελείου Στρατού και αξιωματούχων της αμερικανικής εταιρίας την Τρίτη 6 Απριλίου 2010. Στη συνάντηση έλαβαν μέρος ο Γενικός Επιθεωρητής ΓΕΣ Αντιστράτηγος Δημήτριος Λυμπέρης και επιτελείς του ΓΕΣ, με τον Διευθυντή Τμήματος Νότιας Ευρώπης (Director Southern Europe) της εταιρείας Roberto Valla (παρών και στην αποψινή σύσκεψη) και τον αντιπρόσωπο της εταιρείας στην Ελλάδα Διονύσιο Μουρελάτο
Στις 26 Αυγούστου 2008 το Ανώτατο Στρατιωτικό Συμβούλιο αποφάσισε την αναβάθμιση των 19 - 20 τότε - επιθετικών ελικοπτέρων ΑΗ-64Α Apache του Ελληνικού Στρατού σε AH-64D, μεταξύ των ετών 2010 και 2012. Την περίοδο αυτή τα ελικόπτερα συμπληρώνουν 15 έτη υπηρεσίας και βρίσκονται στην ιδανική ηλικία για Εκσυγχρονισμό Μέσης Ζωής.
Η αναβάθμιση κρίνεται επίσης επιβεβλημένη για λόγους εφοδιαστικής υποστήριξης, η οποία είναι ήδη προβληματική καθώς το ΑΗ-64Α αποσύρεται από τον Στρατό των ΗΠΑ, ενώ και οι υπόλοιποι διεθνείς χρήστες ακολουθούν αναβαθμίζοντας τα ελικόπτερα σε AH-64D. Παράλληλα, με την ανακατασκευή των ελικοπτέρων θα καταργηθεί η απαίτηση εκπαίδευσης χειριστών και προσωπικού εδάφους για δύο διαφορετικούς τύπους ελικοπτέρων.
Zήτημα προς διαπραγμάτευση θα αποτελέσει ο αριθμός των ελικοπτέρων στα οποία θα εγκατασταθούν Ραντάρ Ελέγχου Πυρός (FCR) APG-78 Longbow και Συμβολόμετρο Ραδιοσυχνοτήτων (RFI) APR-48A. Κεντρικά χαρακτηριστικά της αναβάθμισης είναι η αντικατάσταση των υπολογιστών αποστολής, του εξοπλισμού ναυτιλίας και επικοινωνιών, καθώς και των παραδοσιακών ηλεκτρονικών και ηλεκτρομηχανικών οργάνων του ΑΗ-64Α από δύο έγχρωμες οθόνες πολλαπλής χρήσης υγρών κρυστάλλων (LCD) για κάθε μέλος του πληρώματος, με δυνατότητα προβολής κινούμενου χάρτη.
Σημαντικό προς διαπραγμάτευση ζήτημα είναι η προσθήκη του Βελτιωμένου Μόντεμ Δεδομένων (IDM). Η αναβάθμιση του Σκοπευτικού Πρόσκτησης και Σήμανσης Στόχου και του Αισθητήρα Νυχτερινής Όρασης Χειριστή (TADS/PNVS) Arrowhead σε Εκσυγχρονισμένο (MTADS/MPNVS) δεν αποτελεί τυπικά τμήμα της αναβάθμισης σε AH-64D, αλλά το αρχικό συγκρότημα ηλεκτροπτικών δεν είναι πλέον υποστηρίξιμο εφοδιαστικά και υπονομεύει καίρια την πλήρη αξιοποίηση των ελικοπτέρων. Ανάλογα ισχύουν για τον εξοπλισμό αυτοπροστασίας, ο οποίος αναμένεται να αντικατασταθεί από το Σύστημα Ολοκληρωμένων Αμυντικών Βοηθημάτων Ελικοπτέρου (HIDAS) των AH-64DHΑ.
Defencenet
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου