Πέμπτη 14 Ιουλίου 2011

Αρχική συμφωνία για τους S-300 αλλά η συνέχεια δυσκολότερη;


Ολοκληρώθηκε με επιτυχία η επίσκεψη στην Ρωσική Ομοσπονδία του Αρχηγού του Γενικού Επιτελείου Αεροπορίας αντιπτεράρχου (Ι) Βασίλειου Κλόκοζα, που όπως είχαμε γράψει επισκέφθηκε επίσημα την Ρωσική Ομοσπονδία, από 1 έως 7 Ιουλίου 2011. Ο ΑΓΕΑ, ανάμεσα στις άλλες επαφές του στη Μόσχα συναντήθηκε με τον ομόλογό του Αντιπτέραρχο Αλεξάντερ Νικολάγιεβιτζ Ζέλιν, τον Υπαρχηγό του Γενικού Επιτελείου του Ρωσικού Στρατού Στρατηγό Βάλερι Βασίλιεβιτς Γεράσιμοφ, τον επικεφαλής της Ομοσπονδιακής Υπηρεσίας Στρατιωτικής και Τεχνικής Συνεργασίας της Ρωσίας κ. Μιχαήλ Δημήτριεφ, και τον πρόεδρο της Rosoboronexport κ. Ανατόλι Ισαϊκίν.


Οι δυο τελευταίες συναντήσεις θεωρούνται ιδιαίτερα σημαντικές, καθώς κατά τις πληροφορίες που είχαμε αναφέρει και στην αρχική μας ανάρτηση, αφορούσαν τα «ακανθώδη» διμερή θέματα και κυρίως –για την ΠΑ- το ζήτημα της αποκατάστασης, συντήρησης και υποστήριξης του αντιαεροπορικού συστήματος μεγάλου βεληνεκούς S-300.  Η Ομοσπονδιακή Υπηρεσία Στρατιωτικής και Τεχνικής Συνεργασίας συγκροτήθηκε στην Ρωσία (αντιγράφοντας δυτικά πρότυπα) για την παροχή στρατιωτικής και τεχνικής βοήθειας από τις ρωσικές ένοπλες δυνάμεις σε χώρες που αποτελούν πελάτες της ρωσικής πολεμικής βιομηχανίας, συνεπικουρώντας τις προσπάθειες του κρατικού οργανισμού-εταιρίας εξαγωγών οπλικών συστημάτων Rosoboronexport. Μέχρι και την ίδρυση της υπηρεσίας Στρατιωτικής και Τεχνικής Συνεργασίας, η τελευταία είχε υπό την ευθύνη της όλο τον «κύκλο» υποστήριξης των πωλήσεων ρωσικών όπλων, αλλά με τον διαχωρισμό κράτους και βιομηχανίας στην Ρωσία, αποδείχθηκε ότι πολλές φορές δεν είχε τα μέσα να υποστηρίξει τους πελάτες της. Κατά τις πληροφορίες που υπάρχουν, στις επαφές του ΑΓΕΑ υπήρξε κατ’ αρχήν συμφωνία για την άμεση εκκίνηση της διαδικασίας αξιολόγησης της κατάστασης των ελληνικών S-300 και την σύνταξη μελέτης που θα ικανοποιεί τις ελληνικές απαιτήσεις και ανάγκες, ώστε να προετοιμαστεί το επόμενο βήμα, δηλαδή αυτό της υλοποίησης. Ιδιαίτερα κρίσιμο για την ελληνική πλευρά είναι η άμεση αποκατάσταση των τεχνικών προβλημάτων του συστήματος και η εκτίμηση της κατάστασης των πυραύλων, με την αναπλήρωση των αποθεμάτων ανταλλακτικών στη συνέχεια. Η ρωσική πλευρά βέβαια είναι σίγουρο ότι θα επανέλθει με προτάσεις για αναβάθμιση του συστήματος και ίσως αγορά του νεώτερου S-400, κάτι βέβαια που υπό τις παρούσες συνθήκες δεν μπορεί να συζητηθεί σε ρεαλιστική βάση. Θα πρέπει βέβαια να σημειωθεί, ότι τον Χειμώνα του 2010, σε δυο διαφορετικές περιπτώσεις υπήρξε επίσκεψη στην Ελλάδα Ρώσων εκπροσώπων τόσο από την  Υπηρεσία Στρατιωτικής και Τεχνικής Συνεργασίας όσο και από την Rosoboronexport, όπου είχαν συζητηθεί όλα τα εκκρεμή σχετικά θέματα. Έκτοτε όμως δεν υπήρξε συνέχεια.
Στο περιθώριο του ταξιδιού του στην Ρωσία ο ΑΓΕΑ επισκέφθηκε μονάδες της Ρωσικής Αεροπορίας όπου παρακολούθησε επιδείξεις, αλλά και εγκαταστάσεις της ρωσικής αεροπορικής βιομηχανίας. Ένα από τα αεροσκάφη που οι Ρώσοι επέδειξαν στην Έλληνα Αρχηγό με… ιδιαίτερη έμβαση ήταν το αεροσκάφος προκεχωρημένης και προεπιχειρησιακής εκπαίδευσης Yak-130, που έχει ήδη συμπληρώσει δυο χρόνια υπηρεσίας με την Ρωσική Αεροπορία, ενώ εκπαιδεύονται σε αυτό και πιλότοι άλλων χωρών, όπως της Αλγερία. Οι Ρώσοι υπογράμμισαν την δυνατότητα του Yak-130, λόγω του ενσωματωμένου συστήματος ηλεκτρονικού ψηφιακού ελέγχου πτήσης να μπορεί να προσομοιώνει τα χαρακτηριστικά άλλων αεροσκαφών, ειδικά μαχητικών που θα πετάξουν στην συνέχεια στην καριέρα τους οι εκπαιδευόμενοι. Έτσι μπορεί να μεταφερθεί εκπαιδευτικό έργο από διθέσια επιχειρησιακά εκπαιδευτικά  μαχητικά στο, σημαντικά οικονομικότερο στην χρήση Yak-130. Εκπρόσωποι μάλιστα της Rosoboronexport σχολίαζαν με νόημα ότι «πολλοί υπόσχονται ότι μπορούν να το κάνουν αλλά μόνο το ρωσικό εκπαιδευτικό το αποδεικνύει στην πράξη».
Πτήση

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Διαβάστε επίσης

Διαβάστε επίσης