Παρασκευή 29 Μαρτίου 2013

Άφιξη του πέμπτου NH-90 του ΕΣ

Σύμφωνα με νεότερη ενημέρωση που είχε πριν από λίγο το «defence-point.gr», τελικά το ελικόπτερο NH-90 ήρθε στην Ελλάδα χθες (!) οπότε παρουσιάζουμε τις πρώτες φωτογραφίες από την άφιξη, μαζί με τις αρχικές φωτογραφίες από το άλμα που πραγματοποιήθηκε με αυτά που έχουν ήδη παραληφθεί. 
Το ελικόπτερο θα ενταχθεί στη δύναμη του 2ου Τάγματος Ελικοπτέρων Αεροπορίας Στρατού (2 ΤΕΑΣ) μαζί με τα υπόλοιπα τέσσερα που έχουν ήδη παραληφθεί.
Η παραλαβή του ελικοπτέρου σημαίνει ότι ξεπεράστηκαν τα προβλήματα που είχαν παρουσιαστεί με την οικονομική εξυπηρέτηση του προγράμματος (σύμφωνα με πληροφορίες υπήρχε εκκρεμότητα με την καταβολή ποσού 25 εκατ. ευρώ για να συνεχιστούν οι παραδόσεις) και ότι με πολυετή καθυστέρηση η Αεροπορία Στρατού του Ελληνικού Στρατού έστω και σταδιακά βελτιώνει δραματικά την αερομεταφορική της ικανότητα.


Η σύμβαση μεταξύ του ελληνικού δημοσίου και της κοινοπραξίας NHIndustries για την προμήθεια 20 ελικοπτέρων NH-90 υπογράφηκε στις 29 Αυγούστου 2003 και ήταν συνολικής αξίας 657 εκατ. ευρώ. Επειδή η χρηματοδότηση της σύμβασης έγινε με συμφωνία swap το τελικό κόστος επιβαρύνθηκε με επιπλέον 41 εκατ. ευρώ.
Μεταξύ άλλων περιελάμβανε και δικαίωμα προαίρεσης επιπλέον 14 ελικοπτέρων του τύπου (σημειώνεται ότι η αρχική απαίτηση του ΓΕΣ αφορούσε την προμήθεια 42 μεταφορικών ελικοπτέρων). Από τα 20 ελικόπτερα τα 16 θα ήταν της διαμόρφωσης τακτικών μεταφορών (ΤΤΗ) και τα υπόλοιπα τέσσερα ειδικών επιχειρήσεων, ενώ αποκτήθηκαν και τέσσερις συλλογές για την αεροδιακομιδή τραυματιών. Με βάση το αρχικό χρονοδιάγραμμα οι παραδόσεις των ελικοπτέρων θα έπρεπε να αρχίσουν το 2005 και να ολοκληρωθούν το 2009.
Όμως το πρόγραμμα καθυστέρησε σημαντικά λόγω των γνωστών προβλημάτων στην ολοκλήρωση της ανάπτυξης του ελικοπτέρου, ενώ η σύμβαση αποτέλεσε αντικείμενο δριμείας κριτικής λόγω του υψηλού κόστους της σε σχέση με αντίστοιχες συμβάσεις άλλων χωρών. Οι καθυστερήσεις στις παραδόσεις αλλά και η «αλμυρή» αρχική τιμή επέτρεψαν στο ελληνικό δημόσιο να επαναδιαπραγματευτεί την αρχική σύμβαση και τελικά να επιτύχει έκπτωση 120 περίπου εκατ. ευρώ σε σχέση με το αρχικό τίμημα.
Σε κάθε περίπτωση παρά τα προβλήματα της σύμβασης και του προγράμματος ανάπτυξης του ελικοπτέρου (η ολοκλήρωση της διαμόρφωσης πλήρους επιχειρησιακής ικανότητας – FOC όλων των εκδόσεων αποδείχθηκε εξαιρετικά δύσκολο έργο για την κατασκευάστρια κοινοπραξία), η παραλαβή του 5ου NH-90 από την Αεροπορία Στρατού αποτελεί εξαιρετικά θετική εξέλιξη καθώς μπορεί να ερμηνευτεί ότι σηματοδοτεί την ομαλοποίηση του προγράμματος παραδόσεων.
Η ταχεία αερομεταφορά δυνάμεων αποτελεί μία από τις υψηλότερες επιχειρησιακές απαιτήσεις του ΓΕΕΘΑ και προφανώς η σταδιακή αύξηση του στόλου των NH-90 συντελεί στην επίτευξη της.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Διαβάστε επίσης

Διαβάστε επίσης